Uutuuskirja vie 150 vuoden matkalle Namibiaan

Paljon kuvia sisältävässä kirjassa on eri aihepiireihin jaettuna välähdyksiä vuosikymmenten varrelta. Nykyaika on myös hyvin esillä.

Vuonna 1870 Ambomaalla sai alkunsa kahden kansan erityissuhde, kun kaukainen pieni Pohjolan kansa ja kaukainen pieni eteläisen Afrikan kansa kohtasivat ensimmäisen kerran. Lähetysseuran uutuuskirja Ystävyyden tiellä Namibiassa sisältää välähdyksiä ja kehityskaaria 150-vuotisen yhteisen matkan varrelta sekä näköaloja nykypäivään.

Puheenvuoron saavat niin namibialaiset kuin suomalaiset. Lähetystyöntekijöiden muistot historian käännekohdista ja yhteistyön arjesta koskettavat. Suomalaisen lähetystyön hedelmänä syntynyt Namibian evankelisluterilainen kirkko seisoo nyt vahvasti omilla jaloillaan.

Kirja ei ole historiikki, vaan se tarjoaa välähdyksiä vuosikymmenten varrelta haastattelujen, artikkelien ja muisteluiden muodossa. Aihepiirejä ovat muun muassa koulutus, kielityö, terveydenhuolto, musiikki ja kulttuuri, naisten matka tasa-arvoon, kirkon nykyhetken näkymät, Namibian itsenäistymistaistelu sekä valtioidemme välinen erityissuhde.

Kirjan lukuisat kuvat alkaen Karl Weikkolinin 1870-luvun piirroksista vievät lukijan aikamatkalle historiasta nykypäivään asti. Kaunista, lahjaksikin hyvin sopivaa teosta voi selailla ja lukea missä järjestyksessä vain.

Toimituskunnassa ovat olleet mukana Sari Lehtelä, Penni Rainio, Ilkka ja Päivi Repo, Riikka Saarenpää ja Pirre Saario. Ulkoasun on suunnitellut Tanja Varonen.

Kirjan voi tilata Lähetysseuran Basaari-verkkokaupasta.