Uutuuskirja tuo Uuden testamentin henkilöt nykypäivään

Raamatusta tutut hahmot saavat ympärilleen taustan, elämän ja arjen Kati Kemppaisen uutuuskirjassa Tarinoita toisilta.

Kati Kemppainen ja Tarinoita toisilta -kirja.

Kati Kemppaisen uutuuskirja Tarinoita toisilta tuo raamatunkertomukset oivallisesti ja omaperäisesti nykypäivään. Tarinoista tunnistaa Martan, Sakkeuksen, Pietarin ja muut Uuden testamentin henkilöt. Kemppaisen kirjoittamat tarinat liikkuvat nykyajassa, Uuden testamentin maisemissa, mielikuvitusmaailmassa ja usein yhtä aikaa kaikissa näissä.

Millaisia ihmisiä Uuden testamentin tarinoiden taakse voi kätkeytyä? Mitä ehkä liikkui majatalon pitäjän mielessä ensimmäisenä jouluyönä? Millaista elämää mahdollisesti eli leski, joka antoi viimeiset varansa kolehtiin? Millaisin silmin katseltiin naista, joka voiteli Jeesuksen ennen tämän kuolemaa?

Kirja avaa Jeesus Nasaretilaiseen niiden ihmisten näkökulmaa, jotka esiintyvät Uuden testamentin kertomuksissa sivuhenkilön roolissa, joskus ilman nimeä – silti aivan keskeisinä hahmoina tarinoiden kannalta.

”Kirjan tarinat ovat syntyneet hiljaisuudessa, yksinolossa ja tietoisen läsnäolon harjoituksissa. Tarinoiden henkilöt ilmestyivät luokseni kutsumatta, ja minulla on ilo esitellä heidät sinulle”, Kemppainen kertoo.

Tarinat ovat mielikuvituksen tuotetta, mutta tottunut raamatunlukija tunnistaa sieltä paljon tuttua ja saa samalla uusia näkökulmia Raamatun tapahtumiin, henkilöihin ja heidän arkeensa. Kirjassa on hyvää sytykettä kiinnostaville pohdinnoille, saarnoille ja keskusteluille niin lähetyspiireissä kuin muissakin seurakunnan tilaisuuksissa.

Ainoa epävarmempi ruokalaji oli taatelikohokas. Sitä Maria oli lupautunut vahtimaan: kohokasta ei saanut jättää hetkeksikään yksin. Ja siellähän jälkiruoka olikin hellan uunissa savipadassa kypsymässä – eikä Mariaa mailla halmeilla. Martan sisällä kuohahti: ei hän Marialta paljon vaatinut, kun oli onneksi riittävästi muuta apua. Martta arvasi, mistä Maria löytyisi.
Lainaus tarinasta Martta ja Maria, Tarinoita toisilta

Kirjan kirjoittaja, Lähetysseuran missiologian erityisasiantuntija, teologian tohtori Kati Kemppainen toimi teologisissa koulutustehtävissä sekä hiv ja aids -työssä Tansaniassa vuosina 1998–2010. Vuodesta 2010 hän on toiminut Lähetysseuran kotimaan ja ulkomaan työssä.

Tarinoita toisilta -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa,
https://basaari.mission.fi/ (24 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.