Uutuuskirja kertoo koruttomasti kehitysyhteistyön arjesta – ja suomalaisnaisen rakastumisesta yhteen maailman köyhimmistä maista

Lähetysseuran työntekijän Mimosa Hedbergin uutuuskirja kertoo rankoista ihmiskohtaloista, mutta myös köyhän maan äärimmäisestä kauneudesta. Samalla se on henkilökohtainen tarina suomalaisnaisen elämänmuutoksesta, etsimisestä, lapsettomuushuolista ja lopulta rakkaudesta.

Mimosa Hedberg istuu ulkona. Hänen yläpuolellaan on puun lehtiä ja takana kukkulamaisema.
Mimosa Hedberg. Kuva: Sabrina Dangol.

Mimosa Hedbergin esikoisteos Rakkaudesta Kathmanduun (Suomen Lähetysseura 2023) syntyi hänen asettumisestaan Nepalin pääkaupunkiin Kathmanduun ja yllättävästä rakastumisestaan nepalilaiseen elämänmenoon.

Kirjaa värittävät lukuisat ihon alle menevät haastattelut ympäri Nepalia. Ääneen pääsevät Himalajan kuukautisvajoissa viruneet naiset, lapsena naitettu köyhän kylän teinityttö, Kathmandun moderni keskiluokka ja vammainen dalit-nainen. Ihmisten tarinoista välittyvät rankat kokemukset patriarkaalisesta kulttuurista, kastijärjestelmästä ja järjestetyistä avioliitoista.

Samalla kirja on henkilökohtainen tarina itähelsinkiläisen yksinhuoltajaperheessä kasvaneen naisen matkasta Nepalin pääkaupungin kuhinaan, elämän rakentamisesta uudessa maassa, juurettomuudesta, köyhyyden ja eriarvoisuuden kanssa elämisestä, lapsettomuudesta ja lopulta rakkaudesta. Matkaa tehdään Nepalin viidakoista Himalajan huipuille sekä Kathmandun ahtaille kujille. Samalla pandemia-aika tarjoaa välähdyksiä siitä, miltä näyttää köyhän maan kamppailu kulkutaudin keskellä, kuukausien eristys omaan asuntoon vieraassa maassa ja ympäri maata roihuavat vainajien polttoroviot.

”Tämä kirja on matkakertomus ja päiväkirja, mutta ennen kaikkea tämä on rakkaustarina Nepalista ja Nepalille: Järjetön, koskettava, rauhallinen, hektinen, vauhdikas ja hidas. Löyhkäävä ja kaoottinen. Seesteinen ja uskomaton. Sillä kaikkea sitä on Nepal”, Hedberg kirjoittaa.

Konfliktintutkimuksen maisteri Mimosa Hedberg (s. 1989) on työskennellyt journalistina eri medioissa Iltalehdestä Maailman Kuvalehteen. Sittemmin hän on päätynyt kehitysyhteistyön pariin Myanmariin, Kambodžaan ja Nepaliin, missä hän on asunut vuodesta 2018 lähtien.

Rakkaudesta Kathmanduun -kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa
(29 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lähetysseuran kustannustoiminnan tuoreimmista julkaisuista ja uutisista voi lukea myös kustannustoiminnan verkkosivulta.