Uusi Toivoa ilmassa -materiaali innostaa nuoria keskustelemaan ilmastonmuutoksesta

Suomen Lähetysseuran uusi Toivoa ilmassa -materiaali tarjoaa välineitä ilmastonmuutoksesta keskustelemiseen nuorille niin seurakunnissa kuin kouluissa. Ensimmäisenä materiaalia pääsivät koekäyttämään Lähetysseuran Riihis-leirille osallistuneet nuoret Päiväkummussa 15.8.

– Nyt me tajutaan vähän enemmän, mitä vaikka Tansaniassa oikeasti tehdään, mitä ilmastonmuutos tarkoittaa ja miten sitä vastaan taistellaan, totesivat Jenni, 16, ja Juha, 17.

Toivoa ilmassa -materiaali syntyi, kun seurakuntien työntekijät toivoivat Lähetysseuran tuottamien rippikoulurastien lisäksi muitakin työtapoja käsitellä kirkon kansainvälistä työtä. Työtapana käytetään toiminnallista Learning Café -menetelmää. Neljän ”pöydän” ympärillä keskustellaan ilmastonmuutoksesta sekä ympäristötyöstä Suomessa ja maailmalla.

– Valitsimme työskentelytavaksi Learning Cafén, koska siinä on ideana tuottaa mahdollisimman monta näkökulmaa käsiteltävään aiheeseen. Ilmastonmuutos herättää paljon ajatuksia ja kysymyksiä nuorissa. Kirkon tekemä työ sen parissa ei ehkä ole kaikille niin tuttua, kertoo materiaalia tehnyt rippikoulu- ja nuorisotyön asiantuntija Jaakko Niiles.

Materiaalia tehtäessä ajateltiin erityisesti rippikoulun jälkeistä nuorisotyötä ja nuoria aikuisia. Pöytien työskentelyt muotoiltiin myös koulukäyttöön sopiviksi. Kaksi pöytää keskittyy nuorten omiin kysymyksiin, kahdessa muussa kurkistetaan maailmalle Nepaliin ja Tansaniaan.

Ilmastonmuutos herättää vaikeita kysymyksiä

Korona-aika on hidastanut materiaalin testaamista nuorten kanssa, mutta elokuun Riihis-leiri Lähetysseuran leirikeskuksessa Päiväkummussa tarjosi siihen ensimmäisen mahdollisuuden.

– Kyllä me puhutaan ilmastonmuutoksesta aika paljon, varsinkin koulussa. Enimmäkseen silloin, jos uutisissa on joku juttu, toteavat Siiri, 16, ja Juuso, 14.

Myös seurakuntien nuorisotyössä ilmastonmuutos on vaihtelevasti esillä. Nuoret pitivät tärkeänä yhteistä keskustelua, sillä asia herättää myös vaikeita ajatuksia. Joukossa voi olla nuoria, jotka tuntuvat nostavan sen kaikissa tilanteissa esille. Toisaalta jokainen tuntee myös sellaisia, jotka suhtautuvat ilmastonmuutokseen välinpitämättömästi tai kriittisesti.

– Joku voi sanoa, että se tietää ilmastonmuutoksen olevan totta, mutta sitä ei kiinnosta pätkän vertaa, kertoo Pinja, 16.

Pinja, Juha ja Jenni kuvaavat videota.
Yhtenä tehtävänä on myös käsikirjoittaa ja kuvata pieni video, jossa kerrotaan ilmastonmuutoksen seurauksista. Pinja, Juha ja Jenni (selin) ovat päässeet jo kuvausvaiheeseen.

”Oppii paljon lyhyessä ajassa”

Leirillä rasteja testattiin sekä sisältöjen että toimivuuden kannalta.

– Leirin vapaaehtoiset kommentoivat tekstejä. Testiryhmien avulla saimme ideoita tehtävien selkeyttämiseksi. Saimme paljon hyviä korjausideoita, sanovat materiaalin teossa mukana olleet Lähetysseuran työntekijät Elina Siukonen ja Suvi Korhonen.

Nuoret pitivät materiaalia kiinnostavana. Kiitosta saivat sekä visuaalinen ulkoasu että monipuoliset näkökulmat. Monien mielestä perusasiat olivat tuttuja, mutta työskentely toi syvyyttä ja konkretiaa.

–  Kyllä tätä olisi kiva tehdä vaikka isoskoulutuksessa, koska tässä oppii lyhyessä ajassa paljon. Ja tämä on vähän erilaista kuin mitä yleensä tehdään. Tämä on arkipäivää koskettava asia, ei pelkästään uskoa, vaikka sitäkin, toteaa Elisa, 16.

Teksti: Elina Siukonen
Kuvat: Aleksi Murtojärvi

Toivoa ilmassa -materiaali maksaa 20 € postituskuluineen. Tilaukset verkossa.