Uusi musiikkivideo kutsuu lapset mukaan

Lähetysseura on julkaissut yhdessä lastenmusiikkiyhtye Naattiorkesterin kanssa iloisen musiikkivideon Osaatko sinä?

Kuvassa on värikkäisiin vaatteisiin pukeutunut kahdeksan hengen porukka, joista osa pomppaa ilmaan.
Naattiorkesterin syntyi Sibelius-Akatemian lastenmusiikkikurssilla vuonna 2019. Se julkaisi viime vuonna esikoisalbuminsa. Kuva Heikki Kynsijärvi.

”Video on suunnattu alle kouluikäisille ja pikkukoululaisille, joiden elämä on seikkailua ja uusien asioiden oppimista ja joiden elämänpiiri laajenee. Seurakunnat voivat myös ladata laulun nuotit verkkosivuilta”, kertoo Pirjo Lehtonen-Inkinen, Lähetysseuran johtava kasvatuksen asiantuntija.

Nuorehko mies pitää jalkapalloa kädessään, pelipaita päällä.
Muusiikkopastori Severi Laakso esiintyy itsekin uudella videolla. Kuva Antti Vuori.

Osaatko sinä? -laulun on säveltänyt ja sanoittanut tamperelainen muusikkopastori Severi Laakso, joka työskentelee nykyisin Tampereen eteläisessä seurakunnassa. Laulu valittiin Vuoden uudeksi lastenlauluksi sävellyskilpailussa vuonna 2020. Laakso on myös mukana Naattiorkesterissa.

Severi Laakson mukaan laulu toimii hyvin monenlaisissa tilanteissa: muskareissa, seurakunnan musiikkikasvatuksessa ja vaikkapa päivänavauksessa virikemateriaalina.

Lähetysseuran työntekijät ovat kuvanneet videoon lapsia, jotka saavat tukea elämäänsä ja koulunkäyntiinsä Lähetysseuran kautta. Videot ovat muun muassa Angolasta, Boliviasta, Etiopiasta ja Tansaniasta.

Osaatko auttaa kaveria pulassa

Lasten osaamisen mukaan lauluun voi soveltaa vaihtoehtoisia taitoja tai tapoja liikkua. Pirjo Lehtonen-Inkinen ehdottaa, että laulun tekstiä voi muokata niin, että kaikki pääsevät laulun tunnelmaan mukaan, esimerkiksi: ”Osaatko sinä auttaa kaveria pulassa? Osaatko sinä laulaa virren kirkossa?”

Videon tuotannosta vastasi taidetoiminnan asiantuntija Päivi Mattila ja Pirjo Lehtonen-Inkinen, Naattiorkesterin kuvasi ja videon editoi Antti Vuori.

”Videon kuvamateriaali antaa virikkeitä pohtia lasten elämää muualla maailmassa. Toteutuvatko lasten oikeudet kaikkialla? Jokaisella lapsella on esimerkiksi oikeus leikkiin sekä hyvään ja turvalliseen lapsuuteen. Lapsia voi auttaa Lähetysseuran kautta tukemalla esimerkiksi Lähetysseuran Lasten Pankkia”, muistuttaa Päivi Mattila.

Katso Osaatko sinä?

Katso lisää lasten elämästä eri puolilla maailmaa Suomen Lähetysseuran kanavalla:

YouTubessa: https://www.youtube.com/missionfi