Tansania

Oman

Muscat, Masqat, Oman

Syyria

Syyrialla on uskomattoman rikas kulttuuri ja historia, mutta nykyisin se tunnetaan lähinnä sisällissodastaan. Yli 10 vuotta jatkunut sota aiheuttaa edelleen valtavaa kärsimystä.

Sadat tuhannet ihmiset ovat menettäneet henkensä ja yli 14 miljoonaa ihmistä tarvitsee humanitaarista apua. Yli puolet väestöstä elää pakolaisina ulkomailla tai maan sisällä.  Jälleenrakentaminen on aloitettu, mutta väkivaltaisuudet jatkuvat eri puolilla Syyriaa.

Kevään 2023 voimakas maanjäristys lisäsi tuhoja ja ihmisten kärsimystä entisestään.

Noin 2,5 miljoonaa syyrialaislaista on koulujärjestelmän ulkopuolella ja vähintään joka kolmas syyrialainen koulu on tuhoutunut sodassa. Toiminnassa olevat valtiolliset koulut ovat ääriään myöden täynnä ja opetusta järjestetään kahdessa vuorossa. Talouden romahdettua perheillä ei välttämättä ole varaa yksityiskoulujen maksuihin. Lähetysseura tukee lasten pääsyä laadukkaaseen perusopetukseen ja psykososiaalisen tuen piiriin. Lisäksi tarjolla on tukiopetusta, joka auttaa kirimään opetussisältöjä sodan aikana menetetyiltä vuosilta. Työtä tehdään yhdessä Lähi-idän kirkkojen neuvoston kanssa.

Yhdessä mediajärjestö SAT-7:n kanssa Lähetysseura tukee myös pakolaisleireillä asuvia tai muuten koulutuksen ulkopuolelle jääneitä lapsia arabiankielisen My School -opetusohjelman kautta (suom. Minun kouluni). Ohjelman avulla lapset voivat opiskella etänä matematiikkaa, arabiaa, englantia, luonnontieteitä ja ranskaa. Ohjelmaa voi katsoa satelliittitelevision, sosiaalisen median tai suoratoistopalvelu SAT-7 Plussan kautta. Ohjelma palvelee paitsi syyrialaisia myös muita arabiankielisen maailman lapsia.

Lähetysseura tukee muitakin SAT-7-kanavien lasten- ja nuortenohjelmia, joita lähetetään kolmella kielellä 25 maan alueelle Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Mukana on erilaisia ohjelmia, joiden tavoitteena on lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia, positiivista elämänasennetta ja rohkeutta. Lapsille ja nuorille halutaan viestittää, että he voivat olla muutoksentekijöitä. Tavoitteena on myös lisätä suvaitsevaisuutta ja tukea kristittyjä, jotka elävät ilman seurakuntayhteyttä tai jopa vainottuna.

Klikkaa kuvista Syyrian työn ja SAT-7:n työn tarkempiin esittelyihin:

Seuraa Facebookissa Lähetysseuran työtä Lähi-idässä!