Tulvavesi herätti perheenäidin keskellä yötä

Marang Mai Sorenin koti ja viljelykset tuhoutuivat tulvassa. Kuva: Prajwaal Maharjan.

– Heräsin aamuyöllä yhdeltä ja näin vettä ympärillämme. Olin niin kauhuissani. Herätin kaikki perheenjäsenemme ja naapurimme, ja lähdimme nopeasti etsimään turvallisempaa paikkaa, muistelee 27-vuotias Marang Mai Soren.

Dhanpalthanin kylässä Morangin alueella asuva kahden lapsen äiti Marang on yksi Nepalin tulvien uhreista. Tulviva Lohondra-joki tuhosi elokuisena yönä perheen talon, vaatteet ja taloustavarat. Vesi pilasi myös kasvamassa olleet viljelykset.

Marangin perhe ja naapurit pakenivat kilometrin päässä olevaan koulurakennukseen. Koululla oli yhteensä noin 500 ihmistä etsimässä suojaa. Joukossa oli lapsia, raskaana olevia ja imettäviä naisia, vammaisia ja vanhuksia.

Tulvavedet nousivat myös koulun alueelle, mikä aiheutti pelkoa jo valmiiksi järkyttyneissä ihmisissä. Kyläläiset saivat lopulta estettyä veden nousun koulurakennuksen sisälle. Oleskelu koulussa oli kuitenkin tukalaa, sillä koulussa oli vain kaksi vessaa 500 ihmiselle.

– Join vain vähän teetä ja söin muutamia keksejä noiden päivien aikana, koska pelkäsin joutuvani käymään vessassa usein. Kuvittele, millainen tilanne oli raskaana oleville tai imettäville naisille tai vanhuksille. Erityisen vaikeaa oli tytöillä ja naisilla, joilla oli kuukautiset, Marang kertoo.

Nyt Marang on palannut vaurioituneeseen taloonsa. Perheen ruokkiminen on vaikeaa:  ei ole jauhoja eikä rahaa ostaa ruokaa ja vaatteita. Tulva tuhosi kaikki perheen kasvamassa olleet vihannekset.

Lähetysseuran kumppanijärjestö on jakanut Morangissa katastrofista kärsineille perheille riisiä, öljyä, suolaa ja huopia. Kaikkiaan Lähetysseura auttaa Act Alliancen kautta 2250 kotitaloutta Morangin, Sarlahin, Chitwan ja Banken piirikunnissa. Muiden kumppaniensa kautta Lähetysseura tukee lisäksi 400 kotitaloutta Chitwanin, Makwanpurin ja Bardiyan piirikunnissa. Hätäapuvaiheen jälkeen  annetaan psykososiaalista tukea sekä tuetaan maanviljelyä sekä vesi- ja sanitaatiojärjestelmien korjausta.

Marang Mai Sorenin haastattelu: Ram Sharan Sedhai (LWF Nepal)

Apuasi tarvitaan nyt Nepalissa. Lahjoita.