Toivon puut kasvavat kotimaassa ja metsä Tansaniassa

Puuntaimet odottavat istuttamista.
Ilmastonmuutos näkyy Tansaniassa, jossa sadekausi lyheni yli kuukaudella ja edellisen kauden istutetut taimet kuivuivat. Nyt odotetaan marraskuussa tulevaa uutta sadekautta, jolloin 21 737 kasvatettua puuntainta istutetaan maahan. Kuva Mikko Pyhtilä

Suomen seurakunnissa ja erityisesti kesän rippikouluissa on istutettu puita muistuttamaan reformaation viisisataavuotisesta juhlasta. Lähetysseuran kurssikeskuksessa Päiväkummussa istutettiin elokuun lopulla kataja. Sen viereen kiinnitettiin laatta, jossa on teksti: ”Toivon puu – istutettu reformaation juhlavuonna 2017. Sisarpuu kasvaa Tansaniassa.”

Porin SuomiAreenassa kesällä ministeri Sanni Grahn-Laasonen sai viinipuun taimen ja laatan muistoksi arkkipiispa Kari Mäkiseltä.

Tansaniassa Kishapun aluetta metsitetään kovalla innolla. Se on vanhaa metsää. Kyläyhteisöt ovat itse hoitaneet taimia ja saaneet koulutusta metsänhoitoon. Ilmastonmuutos näkyy Tansaniassa, jossa sadekausi lyheni yli kuukaudella ja edellisen kauden istutetut taimet kuivuvat. Nyt odotetaan marraskuussa tulevaa uutta sadekautta, jolloin 21 737 kasvatettua puuntainta istutetaan maahan. Lisäksi perheet kasvattavat pihoillaan hedelmäpuita, joista he saavat myyntiin hedelmiä.

Istutusten väliin jäävän kuivan kauden aikana on perustettu taimitarha, hoidettu ja kasvatettu taimia.

Lähetysseura kompensoi lentopäästöjään

Lähetysseura perusti tämän vuoden alussa myös lentopäästöjen päästökompensaatiojärjestelmän. Sen tuotto ohjataan tähän metsityshankkeeseen Tansanian Kishapussa. Puut sitovat hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi on luotu erillinen ilmastorahasto, jossa on mukana muun muassa kirkkohallitus. Rahasto on avoin myös muille järjestöille ja organisaatioille heidän omien lentopäästöjensä kompensointia varten.

Lähetysseurasta reformaation merkkivuoden laattoja on tilattu suoraan 30 seurakuntaan ja yksityisille ihmisille. Lähetysseuran kautta aineettomana viiden euron lahjoina eli Onnen lahjoina on annettu satoja puuntaimia lahjaksi. Kotimaa-lehden kanssa järjestetty Toivon puu -kampanja kasvattaa puolestaan satoja taimia Tansaniassa. Kotimaa-lehti antoi uusista keväällä tehdyistä tilauksistaan kolme euroa puunistutukseen.

—–

Lähetysseura on mukana Suomen kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa:
Suomen Lähetysseura vähentää hiilijalanjälkeään

Lue Mikko Pyhtilän blogiteksti Reformaation merkkivuoden verkkosivuilta:
21 000 puuntainta odottaa marraskuun sateita Tansaniassa