Toivo leviää maailman ympäri musiikin kautta – artistit neljästä maasta yhdistivät voimansa videoprojektissa

Viisi ihmistä kädet rukoukseen liittyneinä Namibiassa. He seisovat pitkässä ruohikossa, taustalla metsää ja vuoren rinne.
Muusikot ja tanssijat neljästä maasta yhdistivät voimansa ja tekivät neljä musiikkivideota toivosta. Yksi videoista on namibialaisen Aveshe Munyikan (kesk.) laulusta Eilikano, Rukous. Kuva Katrina Jakob

”Nykyään on aika helppo tehdä yhteistyötä eri puolella maailmaa olevien muusikkojen kanssa, lähetellään vaan tiedostoja edestakaisin ja kukin tekee oman osuutensa. Sillä tavalla syntyi Hope Around the World -projektikin”, kertoo muusikko Pekka Nyman.

Pekka Nyman katseli YouTubessa videoita, joissa eri puolilla maailmaa samaa kappaletta esittävien muusikkojen osuudet on liitetty yhteen niin, että välillä ollaan vaikkapa hiekkarannalla Kaliforniassa ja sitten hypätäänkin katumaisemaan Japaniin – kappale jatkuu samana, esittäjät ja esityspaikat vaihtuvat. Hänestä se oli hyvä idea. Miksei sellaisen voisi toteuttaa itsekin?

Hän esitti ajatuksen tanssija-koreografi Titta Tunkkarille, ja yhdessä Suomen Lähetysseuran taidetoiminnan asiantuntija Päivi Mattilan kanssa he ryhtyivät miettimään asiaa eteenpäin. Taloudellista tukea hankkeeseen he saivat Kirkon mediasäätiöltä. Pekka johtaa musiikkiryhmä Jakarandaa ja Titta tanssiryhmä Xaris Finlandia. Molemmat ryhmät ovat pitkään tehneet yhteistyötä Lähetysseuran kanssa.

Tuloksena on neljä musiikkivideota, joissa on mukana joukko laulajia, soittajia ja tanssijoita Suomen lisäksi Namibiasta, Tansaniasta ja Kambodžasta, ja onpa mukana rumpali Virostakin. Videoita yhdistävä teema on toivo.

”Se oli aika luonteva valinta – varsinkin näin korona-aikana. Toivo yhdistää meitä kaikkia tällä maapallolla. Halusimme välittää positiivisuutta ja valoisuutta”, Pekka tiivistää.

”Oli suuri siunaus saada tehdä tämä yhdessä”

Yhteistyökumppanitkin löytyivät aika helposti. Namibialainen Aveshe Munyika oli Pekalle tuttu M4-yhtyeestä, joka on vieraillut Suomessakin. Yhtyeen juuret ovat Namibian evankelisluterilaisen kirkon musiikkitoiminnassa. Yksi videoista on Aveshe Munyikan laulu Eilikano, suomeksi Rukous.

Heti asiasta innostui myös yhdysvaltalainen, mutta suuren osan elämästään Tansaniassa viettänyt muusikko Megan Ndale. Megan on opiskellut musiikkia niin Tansanian kirkon yliopistossa Makumirassa kuin Sibelius-Akatemiassa. Suomessa ollessaan hän oli mukana myös Jakarandassa. Meganin kappaleen nimi on Matumaini eli Toivo.

”Laulun tekeminen toivosta tänä haastavana aikana ja mahdollisuus saada siihen mukaan artisteja eri maista oli tilaisuus, jota en halunnut ohittaa! Oli suuri siunaus pystyä luomaan jotain tällaista yhdessä muiden kanssa nyt, kun soittaminen ja tanssiminen yhdessä kasvokkain ei ole monille mahdollista”, kertoo Megan.

Kambodžasta mukana on kappale Tuhlaajapoika. Yhteyshenkilönä Kambodžassa toimi sinne viime syksynä seurakunta- ja musiikkityöhön lähtenyt Tero Ruotsala. Suomalainen kappale on Pekan pojan Hannu Nymanin sävellys Huomisen maa.

Tanssi on vahvasti mukana kaikissa videoissa. Titta Tunkkari suunnitteli ja ohjeisti videoiden liikemaailman ja sai usein yllättyä tuloksista.

”Oli oikein inspiroivaa todeta, miten omasta kulttuurista käsin sitä kuitenkin katsoi asioita, kun näki, miten kussakin maassa oli tulkittu liikeideoita ja ohjeita. Matumaini-videoon esimerkiksi toivoin otoksia, joissa tanssijat kulkevat jonossa omassa ympäristössään luonnossa. Näissä otoksissa suomalaiset tanssijat kulkevat neljän metrin välein rauhallisin askelin, kun taas tansanialaiset tanssijat juoksevat vauhdilla, aivan toinen toisensa perässä”, Titta Tunkkari nauraa.

………………………

Tule sinäkin mukaan tuomaan toivoa maailmaan ja tue Suomen Lähetysseuran työtä. Lahjoita haluamasi summa Mobile Paylla numeroon 63000, lähetä tekstiviesti TOIVOA20 numeroon 16155 (20 €) tai lahjoita verkossa.