Thaimaassa tutustuttiin vanhemmuuden rakennuspalikoihin

Koulutukseen osallistujat pohtivat, mitkä palikat muodostaisivat heidän rakentamansa talon perustuksen. Kuva Ilkka Koivisto

Bangkokissa järjestettiin lokakuussa koulutustapahtuma kuudellekymmenelle Thaimaan luterilaisen kirkon vapaaehtoiselle. Yksi koulutuksen teemoista oli perheiden ihmissuhteiden vahvistaminen.

Kouluttajana toimi Suomen Lähetysseuran työntekijä, diakoniatyön asiantuntija Anja Markkanen. Koulutusmateriaalina hän käytti Parisuhteen palikoita, joka on Suomen evankelisluterilaisen kirkon kehittämä työkalu parisuhteen hoitamiseen, eräänlainen avioliittokoulu. Parisuhteen palikoista on tehty versioita myös vanhemmuuteen, isovanhemmuuteen ja seurusteluun.

Nyt myös thai-kielellä

Parisuhteen palikat on tähän mennessä käännetty ainakin ruotsiksi, viroksi, unkariksi, saksaksi, ranskaksi, kiinaksi ja arabiaksi. Tämän vuoden syyskuussa valmistui koulutusmateriaalista vanhemmuuden ja parisuhteen korttitekstien thai-kielinen käännös Anja Markkasen johdolla. – Keskityin koulutuksessa erityisesti vanhemmuuteen, hän sanoo.

”Sitoutuminen on tärkein palikka parisuhteessa ja perheessä”, diakoniatyön asiantuntija Anja Markkanen kertoi kurssilla. Kuva Ilkka Koivisto

Miten hyväksyä lasten tunteet?

– Miten perheitä voitaisiin tukea kasvatustehtävässä? Miten lapset voisivat kokea olonsa turvalliseksi, uskaltaa kertoa mielipiteensä ja osoittaa tunteensa? Miten rohkaista vanhempia hyväksymään lapsen tunteet? Erityisesti nämä ovat haasteellisia asioita täällä Thaimaassa.

Thaimaassa lasten kuuluu yleensä olla hiljaa. Jos lapsi kyselee liikaa, hän asettaa vanhempansa huonoon valoon. Lisäksi yleensä vain positiiviset tunteet ovat sallittuja. Kilttiä lasta rakastetaan enemmän kuin tuhmaa, ja ruumiillinen kuritus on yleistä.

Kolme tärkeintä palikkaa

Kirkon koulutustilaisuudessa ei pelkästään luennoitu. Anja Markkanen pani osallistujat myös pohtimaan asioita ryhmissä.

– Se, että vain luennoisin, ei toimi. Thaimaassa täytyy aina muistaa osallistaa. Ryhmien tehtävä oli valita käsillä olevista palikoista kolme tärkeintä ja miettiä, minkä palikan haluaisi vielä lisätä. Moni koki tärkeänä asiana perheen yhteisen ajan.

Hyvän parisuhteen ja perhe-elämän elementtejä palikkatalossa ovat: rakkaus, luottamus, anteeksianto, teot, sanat, seksuaalisuus ja läheisyys, tunteet, riidat ja sitoutuminen. Mikä näistä on Anja Markkasen mielestä tärkein asia Thaimaassa?

– Sitoutuminen. Se on ensimmäinen palikka tässä maassa. Sitoutuminen on kivijalka, jonka varaan talo rakentuu.

Vanhemmat eivät ole läsnä arjessa

– Hyvin yleisesti vanhemmat eivät ole läsnä lasten arjessa, sillä monet vanhemmat joutuvat hakemaan töitä kaukaa kotoa ja lapset jäävät muiden sukulaisten tai jopa naapureiden hoitoon. Vasta kun vanhemmat sitoutuvat sekä toisiinsa että kasvatustehtäväänsä, lapset pystyvät luottamaan heihin.

– Materiaalia voi hyödyntää seurakunnissa vaikkapa naisten, miesten, isovanhempien, nuorten ja lasten ryhmissä. Uskon, että konkreettinen palikkatalo auttaa oivaltamaan ja muistamaan tärkeitä asioita.

Teksti Ilkka Koivisto

Suomen Lähetysseuran tiedottaja Mekongin alueella