Tehtävä suoritettu -kirjan julkistaminen Turussa: ”Seppo Rissasen sihti on tarkka”

Seppo Rissasen elämäkerta Tehtävä suoritettu julkistettiin Turussa 28.3. Mukana olivat piispa Wille Riekkinen, sosiaalineuvos Väinö Lindberg, kirjoittajan seurana puoliso Terhi Rissanen, toiminnanjohtaja Rolf Steffansson ja imaami Mohamed Ahmedane. Kuva Riikka Saarenpää

Suomen Lähetysseuran aiemman toiminnanjohtaja Seppo Rissasen elämäkerta julkistettiin Turussa 28.3.2019. Tehtävä suoritettu – matkani arvojen viidakossa -kirja kuvaa Rissasen matkaa monikulttuurisuuden, nationalismin, ihmisoikeuksien, islaminpelon, pedofilian, homofobian, kristillisen sionismin, ekumenian sekä vammaisten ja vähemmistöjen oikeuksien ongelmien keskellä.

TT Seppo Rissasen lisäksi julkistustilaisuudessa puheenvuoron käyttivät piispa Wille Riekkinen, päätoimittaja Tapani Ruokanen, sosiaalineuvos Väinö Lindberg, imaami Mohamed Ahmedane sekä Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Seppo Rissasen juuret ovat syvällä Karjalan Nurmeksessa. Seurakuntatyössä Turussa Rissanen etsi yhteyksiä maahanmuuttajiin ja pakolaisiin. Imaami Mohamed Ahmedane  totesi, että Rissanen on rakentanut hyvät suhteet kristittyjen ja muslimien välille. Hän piti tärkeänä esimerkin voimaa ja yhteistä puhetta Jumalan rakkaudesta eri tilaisuuksissa. Islam tuli Rissaselle tutuksi myös väitöskirjaopintojen, arabian opiskelun ja Kairossa työskentelyn aikana.

Päätoimittaja Tapani Ruokanen piti kirjaa hyvin kirjoitettuna elämäkertana.

– Tämä kirja kuvaa yhden ihmisen koko maailman ja kiitos, että olet ollut avoin. Meillä on usein taipumus kaunisteluun ja varsinkin kirkon liepeillä on oman kruunun kiillotusta. Tämä on sydänverellä kirjoitettu: olet metsästäjä ja tarkkanäköinen.

Ruokanen viittasi Rissasen esiin nostamaan nykytilanteeseen, jossa pahuus ulkoistetaan ja sille voidaan antaa nimi kuten esimerkiksi muslimi. Pahuus arkipäiväistyy kuten Adolf Eichmannin aikaan.

Sosiaalineuvos Väinö Lindberg kiitti Seppo Rissasta siitä, että romanien ja kirkon kanssa saatiin synnytettyä yhteys. Voitiin kohdata erilaisuus ja rakentaa luottamusta sekä sitouttaa kirkko vastuuseen romaniväestöstä ja sen kohtelusta.

– Nykyään Suomi on johtava romanipolitiikan maa valtiollisella ja kirkollisella tasolla, sanoi Lindberg.

Lähetys ja kansainvälistyminen tulivat mukaan elämään jo varhain ja säilyivät punaisena lankana. Piispa Wille Riekkinen kehotti jatkamaan kirjallisia harjoituksia kuten erämuisteloita, ”karhunkaatajien sielunmaisemasta on paljon sanottavaa”.

– On paljon tehtäviä edessäsi. Sinulla on sihti paikallaan. Olen oppinut tuntemaan sinut reissuillasi huolellisena: et eksy koskeen, näet suden ja karhun jälkiä ja saalistakin tulee.

Iiris Kivimäki

Tehtävä suoritettu -kirjaa voi ostaa Suomen Lähetysseuran Basaarista.