”Tartuin mahdollisuuteen”

Teija ja Mário keskustelevat hymyssä suin toisilleen keltaisen kirkkorakennuksen edustalla.
Teija Lievonen ja Angolan evankelisluterilaisen kirkon kasvatusosaston työntekijä Mário Passala Velho keskustelemassa jumalanpalveluksen jälkeen syksyllä 2019. Kuva: Erkki Halme

Mikä saa pohjoissavolaisen pienen kylän tytön lähtemään töihin yli kahdeksan tuhannen kilometrin päähän eteläiseen Afrikkaan?

Teija Lievosen matka alkoi oikeastaan jo toisella luokalla, kun opettaja vei oppilaansa tutustumaan lähetysnäyttelyyn.

”Mieleeni jäi jännä tunnelma ja kiinnostus lähetystyötä kohtaan. Tajusin, kuinka paljon elämää on Rautavaaran ja Suomen rajojen ulkopuolella”, Lievonen kertoo.

Lähetystyön tärkeys kirkastui hänelle monissa seurakunnan tehtävissä. Matkustelun myötä vieraat kulttuurit alkoivat kiehtoa entistä enemmän opettajaksi opiskelevaa naista.

Askel askeleelta häntä valmisteltiin nykyiseen tehtäväänsä Suomen Lähetysseuran eteläisen Afrikan työalueen tiedottajana ja Angolan kirkon lapsi- ja nuorisotyössä. Matkaan mahtui myös mielenkiintoinen pyörähdys Aasiassa.

”Olen tarttunut niihin mahdollisuuksiin, joita eteeni on tullut”, Lievonen kuvaa.

Nykyisessä tehtävässään hän on ollut pian pari vuotta ja viihtyy siinä hyvin.

Kuuntele Teijan muutostarinasta lisää Kirkko maailmalla -podcastista!