Sota pakotti maanviljelijäperheen slummiin

Lähetysseuran kummilapsi Xiomara haluaisi aikuisena opettajaksi.Kuva: Riikka Leskinen.

– Onneksi tyttäreni Xiomara pääsi mukaan Lähetysseuran tukemaan kummiohjelmaan, huokaa Luz Dari Alape, kolmen lapsen äiti.

Alkuperäiskansaan kuuluva perhe viljeli ennen maatilkkua Jaborenan kylässä Kolumbiassa, mutta sisällissota pakotti pakenemaan sisällissodan takia pääkaupunkiin. Nyt he asuvat Caracolissa, yhdessä Bogotan slummeista

Suomalaisten kummien tuki varmistaa sen, että Xiomara pystyy käymään koulua. Vaikka perheen isä on löytänyt töitä, arki on karua.

– Mieheni lähtee kello neljältä aamulla töihin ja palaa puoli yhdeksältä illalla. Vain sunnuntaisin hän saa levätä. Hän työskentelee apulaisena rakennuksilla ja saa palkkaa 400 000 pesoa (noin 113 euroa) kuussa.

– Rahamme riittävät hädin tuskin ruokaan. Asumme vallatulla maalla, itse tekemässämme talossa, joten emme maksaa vuokraa. Naapuri lahjoittaa meille veden ja sähkön. Viemäriä meillä ei ole.

Xiomara haluaisi aikuisena opettajaksi.

Lisää kummeja Kolumbian lapsille

Suomalaiset kummit tukevat 200 lapsen koulunkäyntiä Kolumbiassa Lähetysseuran kautta. Kummeja etsitään nyt lisää.

Kummiohjelmaan valitaan köyhien ja haavoittuvassa asemassa olevien perheiden lapsia. Erityisesti tukea annetaan niille lapsille, jotka ovat joutuneet koulujärjestelmän ulkopuolelle maan sisäisen pakolaisuuden tai vanhempien työttömyydestä takia.

Kummien tuki käytetään lasten koulumaksuihin ja -tarvikkeisiin. Yhteistyö perheiden kanssa on tärkeä osa kummityötä.

Ryhdy kummiksi.

Teksti: Riikka Leskinen