Shanti Maya on sitkeä yksinhuoltaja

Shanti Maya pitelee käsissään henkilöllisyyystodistusta
Vähän aikaa sitten Shanti Maya sai henkilöllisyystodistuksen, mikä on helpottanut hieman perheen tilannetta.

Shanti Maya Chepang (45) on leski, joka huolehtii kahdeksasta lapsesta. Hän ei omista maata, vaan asuu perheineen Chitwanin kansallispuiston laitamilla. Arki siellä on hyvin vaikeaa.

– Villieläimet, kuten norsut, hyökkäilevät asuinpaikkaamme. Norsut tuhosivat viljelysatomme. Useimmat kyläläiset ovat muuttaneet alueelta pois. Vain muutamat meistä ovat jääneet. Villieläimien vuoksi emme yövy kotona vaan korkealla rinteellä viidakossa.

Shanti Maya ripustaa vaatteita roikkumaan

Shanti Mayan perheen tilannetta on kuitenkin helpottanut henkilöllisyystodistus, jonka hän sai puoli vuotta sitten Lähetysseuran tuella. Nepalissa arviolta yli viisi miljoonaa ihmistä on ilman henkilöpapereita. Syrjäytymisen ja köyhyyden vuoksi monet eivät tiedä oikeudestaan niihin. Ilman papereita on vaikea saada peruspalveluja.

– Sen jälkeen, kun sain henkilöllisyystodistuksen, olen voinut avata pankkitilin. Olen myös saanut leskille tarkoitettua tukea valtiolta. Nyt minun on helpompi täyttää päivittäiset tarpeemme, Shanti Maya kertoo.

Hän on voinut nyt maksaa velkansa ruokakauppaan ja ostaa ruokaa. Seuraavaksi Shanti Maya aikoo hankkia henkilökortit lapsilleen.

– Toivon, että lapseni saisivat koulutuksen ja pysyvän asuinpaikan, jossa voisimme elää ilman huolia. Silloin heidän tulevaisuutensa olisi valoisa.

Shanti Maya katsoo ovesta ulos

Teksti: Minna Havunen
Kuvat: Hannes Honkanen

Katso alla oleva video, jossa Shanti Maya kertoo elämästään.