Seimen lapsi kutsuu rakastamaan pienimpiä

Panostamme miljardeja päästäksemme toisille planeetoille samalla kun niin monella lapsella omalla planeetallamme ei ole edellytyksiä terveeseen elämään ja kehitykseen ihmisarvon mukaisissa oloissa.

Rolf Steffanssonin kuvan vieressä on teksti: Jeesus yhtenä sen ajan vauvoista antoi lapselle uudenlaisen pääroolin.

YK:n arvioiden mukaan maailmaan syntyy vuosittain 140 miljoonaa lasta, suurin osa heistä Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Monet syntyvät haastavissa olosuhteissa, joissa köyhyys ja konfliktit vallitsevat. Jokainen lapsi on kuitenkin ainutlaatuinen ihminen arvoineen ja mahdollisuuksineen.

”Lapsen tulee saada nauttia erityistä suojelua, ja hänelle tulee lainsäädännöllä tai muulla tavoin suoda edellytykset ruumiillisesti, henkisesti, moraalisesti, sielullisesti ja sosiaalisesti terveeseen ja normaaliin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa oloissa”, sanotaan YK:n lapsen oikeuksien julistuksen periaatteessa 2.

Kun kohtaamme vastasyntyneen lapsen, on mahdotonta nähdä hänet pelkkänä numerona. Vaikka koko elämä on kirjaamatonta, aavistamme, että sylissämme on luotain oman elämämme rajat ylittävään tulevaisuuteen. Pieni keho on täynnä toivoa, joka täyttää meidät ihmetyksellä.

Kirkon luetuimpien tekstien keskiössä on vastasyntynyt vauva, johon vanhemmat, heidän lähellään olevat, vierailevat paimenet ja paikalle tulleet ulkomaalaiset kiinnittävät odotuksensa paremmasta.

He olivat saaneet eri tavoin viestejä siitä, että tämä lapsi oli Jumalan ainutlaatuinen lahja ja merkki. Siksi heidän ilonsa ja riemunsa oli aivan erityistä juuri tämän lapsen lähellä. Yksinkertaisessa rakennuksessa he eivät tienneet mitään hänen dramaattisesta matkastaan maailman Vapahtajaksi. Siinä hetkessä he olivat yksinkertaisesti kiitollisia ihmeestä.

Kun evankelistat kertovat, miten Jeesus syntyi yhtenä monista sen ajan vauvoista, he antavat lapselle aivan uudenlaisen pääroolin: Jumala tulee luoksemme avuttomana ja meistä riippuvaisena. Kirkolle on siksi ollut tärkeää asettua lasten oikeudet takaavan julistuksen taakse.

On skandaali, että panostamme miljardeja päästäksemme toisille planeetoille samalla kun niin monella lapsella omalla planeetallamme ei ole edellytyksiä terveeseen elämään ja normaalin kehitykseen vapaissa ja ihmisarvon mukaisissa oloissa. Kun Jeesus-lapsi synnyttää meissä uskoa tulevaisuuteen, hän kutsuu samalla rakastamaan ja puolustamaan erityisesti kaikista pienimpien oikeuksia ja ihmisarvoa.

Suomen Lähetysseuran puolesta haluan sanoa kiitokset teille kaikille rakkaudestanne ja tuestanne kuluneen vuoden aikana. Toivotan siunattua joulua ja tulevaisuutta!

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Pääkirjoitus on julkaistu Tulkoon Joulu -lehdessä (Lähetyssanomat 8/2021)

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa.

Tilaa Lähetyssanomat