Sateet tulivat – metsä kasvaa Tansaniassa

Naiset kävelevät istuttamaan puun taimia Kishapussa, osa kantaa lapsia selässään. Kuva Mikko Pyhtilä.
Kyläläiset lähtevät istuttamaan puun taimia Kishapussa. Kuva Mikko Pyhtilä.

Suomen Lähetysseuran käynnistämä Istuta Toivon puu –kampanja tuotti yli 20 000 euroa. Kyläläiset ovat jo aloittaneet uusien taimien istutuksen Kishapun alueella Tansaniassa, joka on ilmastoltaan yksi maan vaikeimmista.

Sadekausi saapui Tansaniaan ajallaan marraskuussa. Vuoden aikana Kishapun kyläyhteisö on kasvattanut kaikkiaan 20 000 taimea. Ne istutetaan alueelle, joka on aiemmin ollut metsää. Kuivuus ei ollut vienyt kaikkia taimia edellisvuodelta vaan sitkeästi ne nostivat päänsä, kun sateet alkoivat.

Kolehteja metsälle

Suomen Lähetysseura käynnisti Reformaation merkkivuonna 2017 Istuta Toivon puu – kasvata metsä Tansaniaan -kampanjan. Kampanjalla tuotiin esiin ilmastonmuutoksen vaikutuksia. Toivon puu istutettiin myös Päiväkumpuun.  Puita saivat lahjoina muun muassa kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen ja piispa Tapio Luoma.

Kaikkiaan saatiin kokoon yli 20 000 euroa puunistutushankkeeseen ja sen jatkoon. Varat puunistutukseen tulivat monista puroista: seurakunnat istuttivat toivon puun ja kiinnittivät metalliplaketin sen viereen. Seurakunnat keräsivät puuhankkeelle kolehteja. Yksityiset ihmiset ostivat puuntaimia lahjoiksi ystävilleen Onnen lahjoina. Kotimaa-lehti antoi kevään lehtitilauksistaan summan puunistutuskampanjaan.

Kiitos sinulle lahjoituksesta!

Puut kasvavat jo

”Kishapun alue on ilmastoltaan yksi vaikeimmista Tansaniassa. Olen hyvin iloinen siitä, että kumppanimme TCRS- järjestö ja hankkeen vetäjä Oscar Rutenge ovat saaneet kyläläiset mukaan ja onnistuneet projektissa erinomaisesti”, kertoo Lähetysseuran työntekijä Mikko Pyhtilä Kishapusta.

”Uskoisin, että enemmänkin kuin 12 000 puuta päätyy maahan, koska taimitarhalla on 20 000 tainta. Kyläläiset yrittävät istuttaa ne näillä sateilla, jotka kestävät joulukuusta tammi-helmikuuhun. Sitten he kasvattavat taas uudet taimet seuraavaa sadekautta varten.”

Toivon puut kasvavat kotimaassa ja metsä Tansaniassa