SAT-7 haluaa rohkaista lapsia unelmoimaan koulutuksesta

Joka arkipäivä lähetettävät opetusohjelmat tarjoavat Syyrian ja Libanonin opetussuunnitelmiin perustuvaa opetusta mm. arabian ja englannin kielistä, matematiikasta ja luonnontieteistä. Hyvin koulutetut opettajat johtavat tunteja hauskasti sisustetussa luokkahuoneessa moderneja opetusmenetelmiä käyttäen. Kuva SAT-7

Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa niin sanotulla MENA-alueella 15 miljoonaa lasta on vaarassa jäädä ilman koulutusta. Kolme miljoonaa heistä on pakolaisia. Satelliittitelevisio SAT-7 lähettää kanavillaan ohjelmia, jotka tarjoavat lapsille koulutusta ja heidän vanhemmilleen tukea lasten auttamiseksi. Suomen Lähetysseura tukee SAT-7:n työtä.

Pakolaisuus ja konfliktit eivät ole ainoa este lasten koulutukselle. Useimmissa kouluissa myös koulutuksen laatu on alhaista. Opetus perustuu ulkoa oppimiseen, eikä lapsia kannusteta kriittiseen ajatteluun tai omien mielipiteiden muodostamiseen. Ruumiillinen kuritus on yleistä, eikä opettajilla ole taitoa käsitellä oppilaita, joilla on oppimisvaikeuksia.

Myös vanhemmat tarvitsevat tukea

Vanhemmat, jotka usein itsekään eivät ole saaneet koulutusta ja ovat ehkä lukutaidottomia, eivät ymmärrä, että lapset tarvitsevat kannustusta ja tukea koulunkäyntiin.

– Yritämme rohkaista näitä lapsia unelmoimaan tulevaisuudesta, mutta heidän vanhempansa haluavat lasten oppivan vain lukemaan ja kirjoittamaan. Lapset lopettavat koulun muutaman vuoden jälkeen ja sitten heistä tulee alaikäisinä maatyöläisiä, murehtii eräs syyrialaispakolaisia opettava opettaja.

SAT-7:n lastenkanava SAT-7 KIDS tarjoaa Minun kouluni -opetusohjelman lisäksi myös vanhemmille suunnattuja ohjelmia, joissa neuvotaan heitä erilaisissa lasten koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.

Oppimisen voi tehdä hauskaksi

Lapsille on myös ohjelmia, joiden kautta lapset oppivat omista oikeuksistaan. Ryhmäharjoitusten, leikin, pelien ja musiikin avulla eri taustoista tulevat lapset oppivat toimimaan yhdessä ja he oppivat, että heillä on oikeus koulutukseen, leikkiin sekä turvalliseen ja onnelliseen lapsuuteen.

– Lannistumattomuus ja joustavuus ovat tärkeitä. Haluamme antaa lapsille eväitä rakentaa vahvan ja positiivisen perustan kestävälle elämälle. Emme luennoi vaan etsimme näitä periaatteita yhdessä toiminnan kautta, Puzzle-ohjelman juontaja Milad Hadchiti kertoo.

Teksti ja kuvat SAT-7

SAT-7 on vuonna 1996 perustettu kristillinen, tunnustustenvälinen satelliittitelevisiojärjestö, jonka perustajajäsen Suomen Lähetysseura on. Sillä on neljä kanavaa (arabian, parsin ja turkin kielellä sekä lasten kanava), joilla se tavoittaa miljoonia ihmisiä 25 maassa Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Rauhankasvatus ja ihmisten välisen rauhanomaisen rinnakkaiselon edistäminen on tärkeä osa SAT-7:n toimintaa.

Tule mukaan tukemaan rauhankasvatusta!

Satelliittitelevisio on pakolaisten pääasiallinen tietolähde. Libanonissa kolmella neljästä pakolaisesta on mahdollisuus seurata satelliittitelevisiota. Kuva SAT-7