Rolf Steffansson: Emme voi pitää jokapäiväistä leipää itsestäänselvyytenä

Arjen kristillisyyttä on hädässä olevien auttaminen. Viime aikojen tapahtumat muistuttavat siitä, että avun tarve voi osua yhtä hyvin lähelle kuin kauas.

Rolf Steffanssonin kuvassa on teksti: "Haluamme olla rukoilemassa ja jakamassa jokapäivästä leipää."

”Olen osoittanut teille kaikin keinoin, että on nähtävä vaivaa, pidettävä huolta heikommista ja muistettava Herran Jeesuksen sanat: ’Antaja on onnellisempi kuin ottaja.’ (Apt. 20:35)

Mitä on arjen kristillisyys? Kun Apostolien tekojen kirjoittaja historiankirjoituksellaan todistaa, että kirkon avaaminen ei-juutalaisille tapahtui Pyhän Hengen johdatuksesta, hän myös sivulauseessa kertoo, miten Jeesuksen seuraaminen näkyi käytännössä.

Se tapahtui leivän jakamisena, köyhimmistä huolehtimisena ja hädässä auttamisena. Kun rajoitamme kristillisen sanoman näkymättömään, meiltä jää liian usein huomaamatta, kuinka paljon teksteissä puhutaan suhteestamme omaisuuteen. Ahneutta, joka sulkee silmänsä ja sydämensä lähimmäiseltä, kritisoidaan kovin sanoin.

Taustalla on ajatus siitä, että kukaan ei ole vain köyhä tai avuntarvitsija. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Hänellä on ihmisarvo ja lahjoja, joista me muut olemme riippuvaisia. Ihminen ja yhteisö, joka sulkeutuu itseensä, tulee samalla köyhemmäksi.

Viime vuosien tapahtumat ovat muistutuksena siitä, että mekin voimme joutua avun tarvitsijoiksi ja muista riippuvaisiksi.

Opetus jakamisesta elää Suomessa hyvin vahvana. Tämän vuoden aikana se on näkynyt ukrainalaisten pakolaisten auttamishaluna. Se näkyy myös siinä, että kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää kansainvälistä kehitysyhteistyörahoitusta tärkeänä.

Luvut kertovat siitä, että enemmistö ei halua asettaa lähellä ja kaukana olevien hätää vastakkain, vaikka sosiaalisessa mediassa kyseenalaistavat äänet toimivat systemaattisesti murentaakseen tätä arvopohjaa.

Kumppanuuskirkkomme eteläisessä Afrikassa kertovat nyt yhä pahenevasta ruokakriisistä. Äärimmäinen köyhyys ja nälkä ovat kääntyneet kasvuun. Taustalla on useita syitä, ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutukset ovat kärjistäneet tilannetta entisestään.

Lähetysseurassa haluamme Raamatun opetuksen mukaisesti olla mukana rukoilemassa ja jakamassa päivittäistä leipää. Ruokaturva tulee olemaan näkyvästi esillä. Pyydämme sinua olemaan rohkeasti mukana muistuttamassa Herran Jeesuksen sanoista: ’Antaja on onnellisempi kuin ottaja.’

Rolf Steffansson, Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Julkaistu pääkirjoituksena Lähetyssanomien numerossa 6/2022