Presidentti Halonen valitsi emojin anteeksiantamiselle – Forgivemoji-kampanja siirtyy hakemusvaiheeseen

Tämä presidentti Tarja Halosen valitsema emoji lähtee kohta kansainvälisen Unicode-järjestön arvioitavaksi. Anteeksiantamista kuvaava emoji puuttuu vielä valikoimasta. Tulisiko tästä sellainen?

Presidentti Tarja Halonen huipensi Forgivemoji-kampanjan poimimalla kampanjan keräämien yleisöehdotusten joukosta emojin, joka kuvastaa anteeksiantamista. Halosen valitsemassa emojissa on taustalla punainen sydän ja sen edessä kaksi kättä, jotka nostavat peukalonsa pystyyn. Emojissa korostuvat anteeksiantamisen positiivinen tunnepuoli ja rauhaa rakentava vaikutus. Myös Suomen Lähetysseura on ollut mukana anteeksiantamisen emojia etsivässä kampanjassa.

– Olen seurannut huolestuneena keskustelukulttuurin polarisoitumista sekä Suomessa että maailmalla. Haluaisin nähdä etenkin digitaalisissa kanavissa käytävissä keskusteluissa nykyistä enemmän malttia, empatiaa ja kykyä myöntää omat virheensä. Emojit ovat nykyisin erottamaton osa ihmisten välistä viestintää ja siksi tarvitaan emoji, joka sanoo: annan sinulle anteeksi, Halonen kertoo.

Suomalaislähtöinen Forgivemoji-kampanja alkoi viime vuoden lopulla etsiä emojia anteeksiantamiselle. Virallisessa emojivalikoimassa on yli 3000 erilaista symbolia, mutta toistaiseksi yksikään niistä ei kuvasta anteeksiantamista.

– Presidentti Halonen oli oikea henkilö valitsemaan voittajaehdotuksen. Anteeksiantamisen emojin on tarkoitus rakentaa siltoja ihmisten välillä, juuri niin kuin Halonen on tehnyt sekä presidenttikausillaan että myöhemmässä toiminnassaan, kertoo Forgivemoji-kampanjan käynnistäneen Suomen evankelis-luterilaisen kirkon viestintäjohtaja Tuomo Pesonen.

Miljoonayleisö maailmalla, emoji käyttöön 2021?

Kampanja herätti suurta huomiota kansainvälisessä mediassa: siitä raportoivat muiden muassa BBC, The Guardian ja australialainen ABC. Sosiaalisessa mediassa kampanja tavoitti kansainvälisesti yli kaksi miljoonaa ihmistä.

Nettiyleisön lähettämien satojen ehdotusten joukosta presidentti Halonen valitsi emoji-idean, jonka Forgivemoji-kampanja seuraavaksi toimittaa emojikatalogia hallinnoivalle Unicode-organisaatiolle.

– Suomella on vahva maine sekä kansainvälisenä rauhanrakentajana että tietotekniikan edelläkävijänä. Forgivemoji-kampanja yhdisti hienosti nämä kaksi suomalaista vahvuutta. Toivon, että mukanaoloni kampanjassa edesauttaa anteeksiantamisen emojin päätymistä osaksi virallista emojivalikoimaa, Halonen sanoo.

Seuraavaksi Forgivemoji-kampanja laatii Unicoden vaatimukset täyttävän virallisen emojihakemuksen. Kriteerejä uudelle emojille ovat muiden muassa tarpeellisuus eli poikkeavuus nykyvalikoimasta, käytön odotettu laajuus ja tulkinnan selkeys.

Hakemuksen perusteella Unicode päättää, otetaanko anteeksiantamisen emoji osaksi emojivalikoimaa, jota organisaatio päivittää kerran vuodessa. Jos emoji pääsee osaksi Unicoden valikoimaa, eri laitevalmistajat ja palveluiden tarjoajat muokkaavat siitä omat versionsa, jotka ovat yleisessä käytössä aikaisintaan syksyllä 2021.

Perusfaktat Forgivemoji-kampanjasta

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon aloitteesta käynnistynyt Forgivemoji-kampanja käynnistyi syksyllä 2019. Kampanjassa olivat mukana muiden muassa myös CMI, Diakonissalaitos, ClearChannel, viestintätoimisto Kaiku Helsinki, Kirkon Ulkomaanapu, Helsingin seurakuntayhtymä sekä Suomen Lähetysseura. Sosiaalisen median ja forgivemoji.com-verkkosivun kautta kampanja sai tuhansia emojiehdotuksia ympäri maailmaa. Omat ehdotuksensa videomuodossa kertoivat myös tunnetut suomalaiset kuten Kaj Kunnas, Minttu Mustakallio ja Kari Kanala.

Forgivemojin etenemistä hakemusvaiheeseen voi seurata verkkosivuilla forgivemoji.com sekä Twitterissä ja Instagramissa kanavassa @forgivemoji.

Kirkon viestintä

Aiemmat uutiset: