Podcast: Kanttori vei joululaulut pubiin

"Joululaulut ovat kätevä tapa mennä hengellisten asioiden äärelle", kertoo kanttori Sanna Ågren.

Ihmisiä laulamassa Kauneimpia Joululauluja kirkossa.

Mitä järjestetään marras-joulukuussa baareissa, ostareilla, yksityishenkilöiden kodeissa ja kirkoissa ympäri Suomen? Tietysti Kauneimpia Joululauluja! Peräseinäjoen kappeliseurakunnan kanttori Sanna Ågren kertoo, miksi he halusivat viedä joululaulut pubiin.

Kuuntele Kirkko maailmalla -ohjelma tai lue ohjelman tiivistelmä alta!

Kanttori Sanna Ågren, miten päädyitte viemään Kauneimmat Joululaulut pubiin?
On ollut tärkeä osa omaa työnäkyäni, että liikkuisimme muuallakin kuin kirkon ja seurakunnan seinien sisällä. Niinpä tuli idea baarijoululauluista. Meillä Peräseinäjoella on matala kynnys kirkossa muutenkin, mutta silti kirkko on paikka, johon kaikki eivät syystä tai toisesta halua lähteä. Siksi halusimme tarjota joululaulumahdollisuuden heillekin, jotka eivät kirkkoon halua tulla.

Oliko yhteistyökumppania vaikea löytää?
Ei ollut. Pienellä paikkakunnalla kaikki tuntevat toisensa, ja teemme muutenkin paljon yhteistyötä yrittäjien ja eri toimijoiden kanssa. Pub Peräkammariin pääsimme ihan neuvottelemalla. Sovimme lisäksi glögin ja piparin myynnistä, koska haluamme, että ilta on kannattava myös baarille.

Kuinka monet Kauneimmat Joululaulut järjestätte yhteensä?
Peräseinäjoen kappeliseurakunnassa on neljät: pubin lisäksi kirkossa, omat Kauneimmat Joululaulunsa lapsille sekä yhdet kyläkoululla.

Mitä joululaulut merkitsevät sinulle?
Kun niitä pyörittää töissä marraskuusta joulun yli, niin niihin on ehkä vähän kyllästynytkin. Mutta kun näkee, miten innokkaasti ihmiset laulavat ja miten tämä on monelle vuoden kohokohta, niin ei siitä voi pahalle päälle tulla.

Joululauluissa tapaa paljon ihmisiä, joita ei muuten tapaa. Laulut ovat kätevä tapa mennä hengellisten asioiden äärelle.

Teksti: Virve Rissanen

Kirkko maailmalla -podcastissa kerromme kuulumisia globaalista kirkosta, tarinoita kehitysmaiden ihmisten elämästä ja työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Kirkko maailmalla -podcastia pääset kuuntelemaan verkkosivujemme lisäksi esimerkiksi SoundCloudissaSpotifyssa ja Apple Podcasteissa. Ohjelmaa voi kuunnella joka sunnuntai Radio Deillä kello 17.40.