Piispa Askolan lähtömessussa kerätään kolehti konfliktialueiden naisille

Piispa irja Askola osallistui Toivon katupartioon lähetysseuralaisten kanssa Helsingin keskustassa keväällä 2016. Kuva Ari Vitikainen

Helsingin hiippakunnan piispan Irja Askolan viimeisenä työpäivänä 31.10. vietetään juhlamessua Tuomiokirkossa klo 18. Messussa, jossa Askola saarnaa, kerätään kolehti naisten äänen vahvistamiseen konfliktialueilla Suomen Lähetysseuran Tasaus-keräyksen kautta.

Tasaus-kampanjan teemana on tänä vuonna Ääni ilman oikeutta. Naiset ja lapset kärsivät usein konflikteista eniten, mutta naiset pääsevät harvoin osallistumaan rauhan rakentamiseen ja yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Lähetysseura tukee naisten koulutusta, verkostoitumista ja taloudellista itsenäisyyttä sekä heidän osallistumistaan rauhantyöhön. Naisilla on tärkeä tehtävä rauhan rakentamisessa niin omissa lähiyhteisöissään kuin kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Kun naisetkin osallistuvat rauhanprosesseihin, on paljon todennäköisempää, että saavutettu sopimus on myös kestävä.