Pian on adventti – kalenteri tuo iloa 23 päiväkotiin Tampereella

Pian lauletaan Hoosiannaa ja avataan ensimmäinen luukku Lähetysseuran adventtikalenterista. Tule adventin aika ja tuo valoa murheelliseen marraskuuhun!

Värikäs piirroskuva, jossa näkyy jouluista kaupunkia, lapsia, kirpputoria yms.
Lähetysseuran adventtikalenteri on syntynyt Pia Perkiön ja Anita Polkutien yhteistyönä. Kalenteria on rajattu hieman reunoista tässä kuvassa.

Ensimmäinen adventtisunnuntai on tänä vuonna 27. marraskuuta, ja siitä alkaa uusi kirkkovuosi. Silloin kirkoissa kautta Suomen lauletaan Hoosianna-hymniä. Siitä alkaa myös Kauneimpien Joululaulujen aika, joka jatkuu aina loppiaiseen saakka.

Lähetysseura adventtikalenteri alkaa myös ensimmäisestä adventista, ja sen viimeinen luukku avataan joulupäivänä, 25. joulukuuta. Se on syntynyt taiteilija Anita Polkutien ja kirjailija, runoilija Pia Perkiön yhteistyönä. Jokaisen luukun takaa aukeaa kuva ja runo, joka vie tarinaa eteenpäin. Viimeisestä luukusta löytyy Jeesus-lapsi seimessä.

Joulukalentereissa riittää nykyisin valinnan varaa: tarjolla on kuvien lisäksi suklaata, kosmetiikka ja herkkuja koirille. Kristillinen adventtikalenteri tuntuu tässä kirjavassa joukossa jopa poikkeukselliselta.

Kalenterit päiväkoteihin Messukylässä

Messukylän seurakunnan lähetyssihteeri Merja Mäkisalo vie Lähetysseuran adventtikalenterin 23 päiväkotiin, niiden esikouluryhmiin ja seurakunnan kerhoihin. Hän kertoo, että ”kalenterikierroksella” auton mittariin kertyy lähes 100 ajokilometriä. Messukylän seurakuntaan kuuluu noin 41 000 ihmistä, ja se on suurin Tampereen seurakunnista.

”Tämä on monivuotinen perinne ja sitä odotetaan innokkaasti. Lapset saavat kerhoissa ja päiväkorissa avata luukkuja vuorotellen ja lukea sen tekstin”, Merja Mäkisalo sanoo.

Jokainen ryhmä saa yhden kalenterin, josta on iloa kaikille ryhmän lapsille. Messukylän seurakunta osti tänä vuonna 190 kalenteria. Vain yksi päiväkoti on ilmoittanut, ettei se halua seurakunnalta kalenteria tai mitään muutakaan joulutuotetta.

Enemmän kuin pelkät suklaakarkit

Pauliina Uronen ja Martti Kalke ostivat kolme vuotta sitten Lähetysseuran adventtikalenterin Keravan seurakunnan joulumyyjäisistä. Se tuli Pauliinalle tutuksi jo lapsena. Kuva Marjatta Kosonen

Lähetysseura on tehnyt adventtikalenteria jo vuosikymmeniä, mutta ensimmäisen kalenterin vuosilukua ei löytynyt etsinnöistä huolimatta. Partiolaiset toivat perinteen Suomeen vuonna 1947. Ulkomailta tuotu idea ei herättänyt alkuun innostusta: luukkujen availu tuntui vieraalta idealta.

Kristillinen adventtikalenteri on pysynyt arvostettuna kaupallisen jouluhumun keskellä.

”Lähetysseuran adventtikalenteri kannustaa lähestymään joulua sen hengellistä merkityksestä käsin. Sen takia ensimmäinen luukku avataan ensimmäisenä adventtina ja viimeinen luukku avataan joulupäivänä Jeesuksen syntymän kunniaksi”, sanoo kustannusjohtaja Eivor Ng.

”Runomuotoinen tarina luukuissa tukee myös kristillisiä arvoja. Adventtikalenterin avulla voi auttaa lapsia ymmärtämään, että joulun vietossa on kyse enemmästä kuin lahjoista ja karkeista.”

Ambomaalla kierrätettiin kalenteritkin

Joulukalentereihin liittyy monilla hauskoja ja haikeitakin muistoja. Nurmossa asuva Susanna Vehkaoja varttui taaperosta teiniksi 1970-luvulla ja 1980-luvulla Namibiassa. Hänen vanhempansa, lähetystyöntekijät Seppo ja Ritva Kalliokoski onnistuivat kuitenkin ostamaan perheen lapsille joulukalenterit.

”Suomesta ei tullut silloin Ambomaalle asti adventtikalentereita. Käytimme muut kaupalliset kalenterit moneen kertaan laittamalla vuodeksi painon alle. Suklaakalentereita ei tietenkään ollut!”

”Asuimme Onandjokwen sairaalan alueella, ja sairaala oli keskeinen osa perheemme elämää, koska äitimme oli lääkäri. Sairaalan joulutraditiot sanelivat perheemme aaton aikataulun.”

Joululehti ilmestyy marraskuussa

Kansikuvassa on kuva keltaisista vanhoista kerrostaloista illan valossa, taivaalla loistavat tähdet.
Kannen kuva Ari Vitikainen

Lähetysseura myy myös joulukortteja ja joululehteä Tulkoon joulu 2022. Tulkoon joulu ilmestyy 16. marraskuuta, ja Lähetyssanomien tilaajat saavat sen kotiinsa osana tilausta. Se on samalla Lähetyssanomien vuoden viimeinen numero.

Adventtikalenteri maksaa 8 euroa ja Tulkoon joulu 8,5 euroa. Voit tilata Lähetysseuran joulutuotteita soittamalla 040 760 7592, sähköpostilla basaari@suomenlahetysseura.fi tai suoraan verkkokaupasta.

Teksti:  Marjatta Kosonen

Tilaa Lähetysseuran verkkokaupasta