Opettajia koulutetaan pian Suomesta tutuin opein Pohjois-Tansaniassa – Tyttöjen oppimistulokset paranivat kokeilussa merkittävästi

Inspiraation uudistukseen antoi täydennyskoulutus, josta on vastuussa Makumiran yliopisto ja jota rahoittaa Suomen ulkoministeriö.

Kolme yläkoululaista istuttamassa kasveja.
Lähetysseura tukee kehitysyhteistyövaroin esimerkiksi ympäristökasvatusta Tansaniassa. Kuva: Virve Rissanen

Makumiran yliopisto haluaa sisällyttää Suomenkin kouluissa käytettäviä periaatteita yläkoulun opettajien opetusohjelmaan Pohjois-Tansaniassa. Kyse on erityisesti osallistavasta ja oppilaskeskeisestä opetuksesta sekä monipuolisista opetusmetodeista. Tansaniassa tällainen lähestymistapa on koulujen opetussuunnitelmien perusta, mutta se toteutuu luokissa kehnosti.

Nyt inspiraation uudistukseen antoi yliopiston kehittämä opettajien täydennyskoulutus, jota on tehty Pohjois-Tansaniassa vuodesta 2015. Koulutuksesta on vastuussa Makumiran yliopisto ja sitä rahoittaa Suomen ulkoministeriö.

Yläkoulujen rehtoreita ja opettajia on ohjattu ottamaan käyttöön kielitietoisen ja sukupuolisensitiivisen opetuksen menetelmiä sekä oppiaineiden rajat ylittävän ympäristökasvatuksen pedagogiikkaa. Hankkeen neuvonantaja, Suomen Lähetysseuran työntekijä Katri Niiranen-Kilasi iloitsee menetelmien laajentumisesta Makumiran yliopiston opettajankoulutukseen. ”Kielen oppimista, ympäristökasvatusta ja sekä poikien että tyttöjen oppimista tukevien osallistavien menetelmien integroiminen yliopiston omaan opettajankoulutukseen on tärkeä etappi työssämme. Näin työ on kestävämmällä pohjalla.”

Kun yläkoulun opettajien täydennyskoulutus aloitettiin, mukaan valittiin maakunnan heikoimmin menestyneet koulut. Työ on ollut tuloksellista: 24 hankekoulun tulokset paranivat neljässä vuodessa niin, että lukioon pääsevien tyttöjen osuus lähes kaksinkertaistui.

”Koulut eivät edelleenkään kuulu maan parhaimmistoon, mutta muutos on merkittävä.”

Hankkeen toisen vaiheen jälkeen koko maakunnan yläkoulujen keskiarvo on noussut maan kolmanneksi parhaaksi, mistä Tansanian opetusministeriö on antanut alueelle palkinnon.

Tänä keväänä täydennyskoulutuksen piiriin otettiin 14 uutta koulua. Makumiran yliopiston uusi opettajankoulutuksen opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuonna 2023.

***Täydennyskoulutusta tuetaan Suomen kehitysyhteistyövaroin.***

Lue myös: