”Ennen vain pojat puhuivat” – Opettajien täydennyskoulutuksessa on opittu rohkaisemaan tyttöjä

Jos poika lukee jonkin tekstin luokassa, seuraavan tekstinpätkän lukee tyttö. Sen on oppinut tansanialainen englanninopettaja Terevaeli Kanaeli Mbise yläkoulun opettajien täydennyskoulutuksessa.

Kolme tansanialaista koululaista päät yhdessä koulukirjan äärelle kumartuneina.
Kikwen yläkoulu on yksi PITA-hankkeen hankekouluista. PITA-hanke on Lähetysseuran ja Makumiran yliopiston hanke, jossa parannetaan yläkoulujen opetuksen laatua opettajia täydennyskouluttamalla. Kuva Katri Niiranen-Kilasi

Kun Ngyekun yläkoulussa opettava Mbise havahtui tasa-arvon tärkeyteen, dynamiikka hänen tunneillaan muuttui.

”Ennen vain pojat puhuivat. Kun opin rohkaisemaan tyttöjä, vaikutus oli uskomaton”, Mbise sanoo.

Hän järjestää joka viikko väittelyn, ja kun tytöille oli annettu puheenvuoroja tunneilla järjestelmällisesti, he olivat paljon aktiivisempia myös väittelyissä.

Ryhmätyöt aktivoivat oppilaita

Tasa-arvoinen opetus on yksi Makumiran yliopiston opettajankoulutushankkeen teemoista. Teema lukee myös Tansaniassa käytettävässä opetussuunnitelmassa, mutta käytännön toteutus jäisi opettajien mukaan puolitiehen ilman täydennyskoulutusta. Koulutuksia on koordinoimassa myös Suomen Lähetysseura ja rahoittamassa ulkoministeriö.

Koulutuksiin osallistuu opettajia yhteensä 24:stä Merun alueen yläkoulusta Pohjois-Tansaniassa.

Tasa-arvon lisäksi koulutuksissa käydään läpi esimerkiksi ympäristöstä huolehtimista ja oppimisvaikeuksia. Ne näkökulmat on hyvä tiedostaa joka ainetta opettaessa.

Yläasteiden opettajien kouluttamisen tärkein tavoite on, että opettajat ottavat oppilaat mukaan tunneilla. Mbisekin ymmärsi sen koulutuksessa ja uudisti omia tuntejaan.

”Esimerkiksi ryhmätöissä oppilaat ovat paljon aktiivisempia kuin jos he joutuisivat vain kuuntelemaan puhettani koko tunnin”, Mbise sanoo.

Opettajien täydennyskoulutuksessa Terevaeli Kanaeli Mbise on ymmärtänyt, että oppilaita osallistava opetus on tehokkaampaa kuin se, että hän on aina itse äänessä. Kuva Virve Rissanen

Opettajat inspiroituvat toisistaan

Adelgunda Kundi opettaa samassa koulussa fysiikkaa, ja vaikuttui koulutuksen käytyään oppimisvaikeuksien tunnistamisesta.

”Nyt kun tunnistan ilmiön, tajuan, että näiden oppilaiden rankaiseminen vain pahentaa tilannetta ja aiheuttaa pelkoa. Oppilaita pitää tukea”, Kundi kertoo.

Hän allekirjoittaa kollegansa Mbisen havainnon siitä, että oppilaat on hyvä saada osallistumaan tasapuolisesti tunneilla. Kundi pyrkii nykyään tunneillaan varmistamaan, että kaikki tekevät kaikkea, ja unohtamaan omat oletuksensa siitä kuka osaa mitäkin.

Hän kiittelee koulutuksissa myös muissa kouluissa opettavien kollegoiden tapaamista.

”Yhteistyö muiden opettajian kanssa auttaa, koska siinä voi oppia vaikka uusia opetusmenetelmiä”, Kundi sanoo.

Opettajien täydennyskoulutus Tansanian evankelisluterilaisen kirkon yliopistossa Makumirassa aloitettiin vuonna 2015, ja mukaan otettaviksi kouluiksi valittiin maakunnan heikoimmin menestyvät yläkoulut. Nyt näiden koulujen oppimistulokset ovat parantuneet. Koko maakunnan yläkoulujen loppukokeiden keskiarvo oli viime vuonna kolmanneksi paras koko maassa, mistä aluetta myös muistettiin palkinnoin.

Ngyekun koulun rehtori kertoo, että myös heidän koulunsa tulokset ovat parantuneet opettajien osallistuttua koulutuksiin. Rehtorin mukaan erityisesti oppimisvaikeuksista kärsineet lapset saivat opettajien täydennyskoulutuksen jälkeen parempia tuloksia kuin kukaan olisi uskonut.

Virve Rissanen

***Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin.***

————————-

Sunnuntaina 11.7. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti nuorten perus- ja ammattikoulutukseen Suomen Lähetysseuran kautta. Vaihtoehtoisesti voi osallistua Suomen Lähetysseuran kolehtikeräykseen.

Kolehtikeräys

Lähetysseura tukee nuorten perus- ja ammattikoulutusta yhdessä paikallisten kirkkojen kanssa eri puolilla maailmaa. Koulutus mahdollistaa nuorille toimeentulon hankkimisen tulevaisuudessa ja perheen köyhyyskierre voidaan katkaista. Monilla perheillä ei kuitenkaan ole varaa koulumaksuihin tai kouluopetuksen laatu on niin alhainen, että lapset eivät opi. Lähetysseura auttaa nuoria pääsemään kouluun sekä toimii opetuksen laadun parantamiseksi.