Nuorten tubekanava Ttilassa puhutaan lähetystyöstä

Etualalla järjestelmäkamera, jonka näytössä näkyvät sohdalla istuvat kolme Ttilan juontajaa.
Ttilan aiheena 10.5. oli lähetystyö ja ilmastonmuutos. Ohjelma kuvattiin Lähetysseuran tiloissa Pasilassa. Kuva Pirjo Lehtonen-Inkinen

Ttila on kouluikäisten oma iltapäiväohjelma, joka ilmestyy YouTubessa joka maanantai klo 15. Suomen Lähetysseura näkyy Ttilassa aina silloin tällöin videoina maailmalta. Maanantain 10.5. lähetys kuvattiin Lähetysseuran tiloissa ja aiheena oli lähetystyö sekä ilmasto ja ympäristö otsikolla Pelasta maailma – vaikka roska kerrallaan.

Ttilaa tekevät nuoret ympäri Suomen. Juontajat suunnittelevat itse lähetysten aiheet, teemat ja toteutuksen. Ttilaa tuottaa Lasten ja nuorten keskus ja Ttilan studio sijaitsee sen kanssa samassa rakennuksessa, mutta lähetyksiä kuvataan usein muuallakin.

Tänä keväänä Lähetysseura on mukana kahdessa lähetyksessä. Maanantaina 10.5. lähetyksen aiheena oli lähetystyö ja se, mitä voi tehdä paremman maailman hyväksi. Ohjelman juonsivat Aino Jaakkola ja Wilhelmiina Ahmala, jotka saivat vieraikseen Lähetysseuran Tansanian-työntekijä Mikko Pyhtilän sekä Lähetysseuran nuorisotoiminnassa mukana olevan Ilona Rantalan.

20.5. julkaistaan Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien virtuaalitapahtumaan liittyen jakso, jossa nuoret juontajat Hyvinkäältä tutustuvat Ouluun ja tapaavat siellä oululaisten juontajien porukan. Virtuaalitapahtuman teemaan liittyen nuoret keskustelevat teemasta ”Kuka kuuntelee minua?”. Lähetykseen saadaan tervehdykset nuorilta Botswanasta ja Kambodžasta.

Noin 12-minuuttinen ohjelma on suunnattu 10–14-vuotiaille. Mukana Ttilan julkaisemisessa ja rahoituksessa ovat Kirkkohallituksen kasvatus ja perheasiat -yksikkö, Åkerlundin säätiö, Kirkon viestintä, Uudenmaan aluehallintovirasto sekä Suomen Lähetysseura.