Nälänhätä uhkaa Etiopiaa: Lähetysseuralta 166 000 euroa humanitaariseen apuun

Aseelliset yhteenotot Pohjois-Etiopiassa ovat kiihtyneet, ja yhä useampi ihminen on joutunut jättämään kotinsa. YK on varoittanut alueella pahenevasta nälänhädästä: jopa 7 miljoonaa ihmistä kärsii nälästä.

Kaksi naista kokkaamassa pakolaisleirillä.
Etiopian sisäisten pakolaisten määrä on kasvanut jo pitkään. Kuva pakolaisleiriltä Haikista, jonne ihmisiä oli huhtikuussa paennut maan länsiosasta. Kuva: Virve Rissanen

Lähetysseuran avun ansiosta konfliktista kärsiville ihmisille saadaan esimerkiksi ruokatarpeita, hygieniatuotteita ja psykososiaalista tukea.

”Ihmisiä on joutunut pakenemaan myös Lähetysseuran työalueilta. Maan sisäisiä pakolaisia on pelkästään Dessien kaupungissa lähes 200 000. Osa ihmisistä majoittuu tuttaviensa kodeissa, mutta myös valtion koulut on jouduttu muuttamaan pakolaiskeskuksiksi”, sanoo Lähetysseuran itäisen ja eteläisen Afrikan aluejohtaja Teressa Juhaninmäki.

Lähetysseuran 166 000 euron avun vievät perille Lähetysseuran pitkäaikaiset yhteistyökumppanit Luterilainen maailmanliitto ja Etiopian luterilaisen kirkon kehitysyhteistyöjaosto. Humanitaariseen apuun keskittyvät hankkeet rahoitetaan poikkeustilanteessa Suomen kehitysyhteistyövaroin.

”Konflikti vaikuttaa Lähetysseuran työhön tietyillä alueilla merkittävästi. Aseellisten yhteenottojen vuoksi Lalibelassa Luterilaisen maailmanliiton kanssa aloittamamme ilmastotyö on pitänyt keskeyttää. Rahat ohjataan nyt näiden ihmisten auttamiseen heidän paettuaan kodeistaan. Työ keskittyy Kombolchan alueelle”, Juhaninmäki kertoo.

Paikallinen luterilainen kirkko on alkanut pakolaistilanteen vuoksi tehdä katastrofityötä, jota Lähetysseuran nyt tukee. Kirkon apu suunnataan erityisesti lapsiperheille ja koululaisille Dessien alueella.

”Avulla hankitaan esimerkiksi öljyä, papu- ja vehnäjauhoja, suolaa, saippuaa, vaippoja ja käsidesiä. Järjestämme myös psykososiaalista tukea lapsille, jotka ovat nähneet väkivaltaisuuksia liian läheltä”, sanoo Juhaninmäki.

Vielä viime marraskuussa konflikti ei juurikaan vaikuttanut Lähetysseuran työhön. Tilanne kuitenkin paheni, ja alkuvuodesta 2021 Lähetysseura myönsi Tigrayn alueelle 50 000 euroa. Lähetysseura tekee Etiopiassa työtä Woldiyassa, Dessiessä, Kombolchassa, Legehidassa, Bench-Shekossa, Jimmassa, Mettussa, Hosainassa, Amarossa, Wonagossa, ja Addis Abebassa. Osa työstä on ulkoministeriön tukemaa kehitysyhteistyötä, osa seurakuntien tukemaa kirkollista työtä.