Etiopian väkivaltaisuudet eivät toistaiseksi vaikuta Lähetysseuran työhön

Ihmisiä Woldiyan toimintakeskuksen pihalla.
Lähetysseura tukee Pohjois-Etiopiassa mm. Woldiyan kaupungissa sijaitsevaa toimintakeskusta, joka on alunperin rakennettu aids-orpo-ohjelman käyttöön, mutta jossa nykyisin on paljon muutakin toimintaa. Kuva Anna Mäkituomas

Väkivaltaisuudet Etiopian Tigrayssa eivät toistaiseksi vaikuta Suomen Lähetysseuran työhön maassa. Lähetysseuralla on Etiopiassa kolme työntekijää, ja he ovat kaikki Addis Abebassa.

Kirkollisen työn koordinaattori Kari Pentikäinen kertoo, että Lähetysseuran työntekijät ovat jo koronatilanteen takia tehneet pääasiassa etätyötä.

– Lähetysseura tukee Mekane Yesus -kirkon työtä myös pohjoisessa Dessien hiippakunnassa. Kirkon työ siellä jatkuu normaalisti, vaikka hiippakunta on huolissaan työntekijöistään erityisesti Woldiyan kaupungissa, joka on vain 70 kilometriä Tigrayn rajalta. Muu Lähetysseuran tukema työ sijaitsee etelässä ja lännessä, eivätkä väkivaltaisuudet vaikuta niihin, Pentikäinen kertoo.

Lähetysseuran kehitysyhteistyöhankkeita koordinoiva Tesfaye Nigusu kertoo, että vaikka tilanne muualla Etiopiassa on rauhallinen, on tunnelma Addis Abebassakin jännittynyt ja ihmiset ovat väsyneet pelkäämään turvallisuutensa puolesta. Hän ennakoi myös, että kriisi aiheuttaa Tigrayssa ja lähialueilla nälänhätää ja että Lähetysseuran kumppanit tulevat pyytämään hätäapua.

Lähetysseuran turvallisuuspäällikkö Lasse Lampinen kertoo, että Lähetysseura seuraa tilannetta yhdessä Fidan kanssa, jolla myös on suomalaisia työntekijöitä maassa. Lähetysseuran työntekijöitä koskevat toistaiseksi normaalit varautumisohjeet, mikä tarkoittaa, että ruokaa ja vettä pitää olla kahden viikon tarpeiksi ja autojen tankit täytetään päivittäin.