Lähetysseuralta 50 000 euroa Etiopian Tigrayn alueelle

Tigrayn levottomuudet ovat saaneet aikaan myös paljon alueen sisäistä pakolaisuutta. Tigrayn pääkaupungissa Mekellessä pakolaisia on sijoitettu kouluihin. Kuva EECMY-DASSC

Pitkään jatkunut poliittinen epäsopu Etiopian hallituksen ja Pohjois-Etiopian Tigrayn alueen paikallishallinnon välillä puhkesi aseellisiksi yhteenotoiksi 4. marraskuuta 2020. Taistelujen seurauksena tuhannet ihmiset pakenivat kodeistaan, osa naapurimaahan Sudaniin. Tilanne on edelleen levoton ja humanitaarisen avun tarve suuri.

Avun saaminen perille on haastavaa. Levottomuuksien lisäksi tilannetta alueella vaikeuttavat koronapandemia ja heinäsirkkaparvien aiheuttamat tuhot viljelyksille.

Kirkkojen kansainvälinen avustusverkosto ACT-allianssi ja Luterilainen maailmanliitto ovat yhteistyössä Etiopian Mekane Yesus -kirkon sekä Etiopian ortodoksisen kirkon kanssa toteuttamassa avustushanketta Tigrayn alueella. Hankkeen on tarkoitus kestää vuoden. Lähetysseuran 50 000 euron avustus ohjataan hankkeeseen Mekane Yesus -kirkon kautta. Mekane Yesus -kirkko on Lähetysseuran pitkäaikainen kumppani, jonka kanssa Lähetysseura on tehnyt paljon myös katastrofityötä.

Tarkoituksena on turvata ruoan ja veden saanti ja auttaa erityisesti nälkää näkeviä lapsia sekä odottavia ja imettäviä äitejä. Koronaviruksen leviämisen estämiseksi ja hygieniatilanteen parantamiseksi rakennetaan myös vessoja ja käsienpesupisteitä sekä jaetaan kasvomaskeja ja käsidesiä. Hankkeeseen sisältyy myös psykososiaalista tukea sekä rauhanrakentamista yhteisöjen välillä.

Tigrayssa on tarvetta ruoka-avulle ja puhtaalle vedelle. Apua ohjataan erityisesti lapsille sekä odottaville ja imettäville äideille. Mekane Yesus -kirkko toimii alueella. Kuva EECMY-DASSC

Etiopian väkivaltaisuudet eivät toistaiseksi vaikuta Lähetysseuran työhön (19.11.2020)

Tue katastrofityötämme ja lahjoita katastrofirahastoon.