Milana Misic osallistuu ensimmäistä kertaa elämässään Kauneimpiin Joululauluihin: ”Odotan mielenkiinnolla”

Kauneimpia Joululauluja lauletaan tänä vuonna niin kirkoissa, kauppakeskuksissa kuin museoissa. Laulaja Milana Misic osallistuu joululaulukaraokeen Musiikkimuseo Famessa.

Kuva: Minna Annola.

On harvinaista, jos suomalainen ei ole koskaan käynyt Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudessa. Niitä järjestetään vuosittain satoja, joten valinnanvaraa riittää. Yhteislaulutilaisuuksiin kertoo osallistuvansa ainakin toisinaan yli puolet suomalaisista, ilmenee Kirkon teettämästä Gallup Ecclesiastica -tutkimuksesta.

Laulaja Milana Misic on yksi heistä, jotka eivät ole koskaan käyneet Kauneimmissa Joululauluissa – ainakaan hän ei muista käyneensä yhteislaulutilaisuudessa. Osittain siihen on ollut syynä julkisuus ja osittain ajankohta.

Milanan elämää on leimannut jo pienestä yleisön kiinnostus. Hänen äitinsä Laila Kinnunen oli yksi aikansa suosituimmista laulajista Suomessa. Myös hänen isänsä Milan Misic on muusikko.

”Olen perheestä, joka on ollut julkinen. Lapsena minua ei joululaulutilaisuuksiin viety”, Milana kertoo.

Aikuisena Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuteen lähtö on tuntunut Milanasta vaikealta. Moni tunnistaa hänet ulkonäöltä ja tulee juttelemaan. Liiallinen huomio ei kuitenkaan tunnu hänestä hyvältä.

Toinen syy on se, että joulukuu on Kauneimpien Joululaulujen parasta aikaa, mutta myös Milanalle kuuminta keikka-aikaa. Tänä vuonna hänellä on tiedossa kuudesta seitsemään joulukonserttia yhdessä laulaja Hannu Lehtosen kanssa.

Keikkojen lomassa on vaikea ehtiä Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuteen. Moni muukin tärkeä tapahtuma on saanut väistyä töiden takia.

”Olen perinteisesti kaikki ystävieni ja omat syntymäpäiväni keikalla itse”, Milana kertoo nauraen.

Joululahja maailman lapsille

Milanan muusikkokaveri Lasse Hirvi soitti viime keväänä ja kysyi, olisiko Milanalla marraskuinen tiistai-ilta vapaana keikkaa varten. Kyllä oli, mutta keikan sisältö herätti hämmennystä.

”Olin, että joulukaraoke, että mitä… Mistä on kysymys?” Milana kuvailee nyt jälkikäteen.

Hänelle on sittemmin selvinnyt, että kyse on Kauneimmat Joululaulut -karaokesta Helsingin Pasilassa sijaitsevassa Musiikkimuseo Famessa. Hän esittää pianisti Lasse Hirven säestyksellä muutaman joululaulun, ja myös yleisö pääsee lavalle laulamaan.

Milanalle tilaisuus on sikäli historiallinen, että hän osallistuu ensimmäistä kertaa Kauneimpiin Joululauluihin.

”Odotan tapahtumaa mielenkiinnolla. Mielestäni joulutapahtumat ovat aina hyvin mielenkiintoisia: niissä on hyvä mieli ja ihmiset ovat odottavalla mielellä.”

Milana pääsee näin osallistumaan Kauneimpiin Joululauluihin, Suomen suurimpaan musiikkitapahtumaan. Sen lisäksi Kauneimmat Joululaulut on Lähetysseuran keräys maailman lapsille, jotta he saavat koulutusta, terveyttä ja turvaa. Viime vuonna työstä hyötyi runsaat 140 000 lasta.

Myös karaoketapahtumassa voi lahjoittaa: karaokea saa tulla kuuntelemaan maksutta, mutta laulamaan pääsee antamalla 2 euroa keräykseen.

Toinen tapa auttaa on ostaa Musiikkimuseo Famen pääsylippu. Museon näyttelyihin pääsee tutustumaan tapahtumapäivänä hintaan 15 euroa (normaalisti 25 euroa). Pääsylipun hinnasta 5 euroa lahjoitetaan Kauneimmat Joululaulut -keräykseen.

Milana pitää tärkeänä mahdollisuutta auttaa lapsia maailmalla.

”Se on äärimmäisen hieno asia. Itse olen ollut vuosia kuukausilahjoittaja. Vaikka meillä Suomessa on todella vaikeaa tällä hetkellä, maailmalla on ihmisiä, joilla on vaikeampaa kuin meillä. Tietenkään yksilö ei voi pelastaa koko maailmaa, mutta tällaisissa tilaisuuksissa on mahdollisuus olla yksi auttajista.”

Kauneimmat Joululaulut -karaoke Helsingin Pasilassa Musiikkimuseo Famessa (Mall of Tripla, 3. krs, Fredikanterassi 5 A, Helsinki) tiistaina 28.11. kello 16–18. Vapaa pääsy, karaoken osallistumismaksu 2 euroa. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Lähetysseura, Töölön seurakunta, Musiikkimuseo Fame, kauppakeskus Tripla ja Jouluradio.

Teksti: Tarmo Ylhävuori