Metsäneuvoja opettaa maanviljelijöille uusia tapoja Etiopiassa

"Pidän haasteista, ja siksi otin tämän työn vastaan", metsäneuvoja Mirtanoya Ahmed kertoo. Hän työskentelee Lähetysseuran tukemassa ilmastohankkeessa Pohjois-Etiopian Legehidassa.

Punapaitainen etiopialaisnainen seisoo etualalla, taustalla miehiä pellonlaidalla.
Moni etiopialainen nainen ei työskentele samanlaisissa tehtävissä ja oloissa kuin Mirtanoya.

Työ Legehidassa on hänen ensimmäinen työnsä valmistumisen jälkeen.

Mirtanoya opettaa maanviljelijöitä työskentelemään tehokkaasti ja ilmastoystävällisesti, uusia menetelmiä hyödyntäen. Hän neuvoo muun muassa, mitä vihanneksia kannattaa istuttaa omenapuiden kanssa samalle alueelle. Hän tietää onnistuneensa työssään, kun huomaa opin menneen perille.

Mirtanoya on työskennellyt hankkeessa sen alusta eli vuoden 2020 tammikuusta lähtien. Hänen työhönsä kuuluvat viljelyneuvonnan lisäksi tapaamiset Legehidan alueen naisryhmien kanssa. Maaseudun naisten toimeentulomahdollisuuksien parantaminen on Mirtanoyalle tärkeää.

”Se pitää minut tässä hommassa”, Mirtanoya sanoo.

Hän haluaa jatkaa ilmastoaiheisissa töissä jatkossakin.

Biokaasua ja lisää kastelua

Ilmastonmuutoksen vaikutuksiin keskittynyt hanke alkoi Legehidassa koronapandemian aikana. Siitä huolimatta työ saatiin hyvin käyntiin. Alueen asukkaita on koulutettu puuta ja ilmastoa säästävän biokaasun käytöstä, rinteisiin on rakennettu maanvyörymiä estäviä valleja ja peltojen kastelujärjestelmiä on parannettu.

”Kävin alueella ensimmäisen kerran jo viime vuoden alussa. Olin hämmästynyt siitä, mitä kaikkea kuukaudessa oli saatu aikaan. Kiitos siitä kuuluu aktiivisille työntekijöillemme ja vapaaehtoisille”, kertoo Tesfaye Nigusu, Lähetysseuran kehitysyhteistyökoordinaattori Etiopiassa.

*** Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin ***

Teksti Tesfaye Nigusu ja Virve Rissanen
Kuvat Tesfaye Nigusu

Katso video: Etiopialainen Leila Engeliz totesi puuta säästävän lieden hyödyllisyyden ja innostaa nyt muitakin naisia rakentamaan sellaisen.

Tue ilmastotyötä