Ympäristöpankki

Ilmastonmuutos koettelee köyhimpien selviytymistä – Auta ilmastonmuutoksen uhreja

Ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat jo todellisuutta – eivät vain kaukaisuudessa häämöttävä uhka. Ilmaston lämpenemisestä johtuva kuivuus ja äärimmäiset sääolosuhteet vievät perheiltä mahdollisuuksia toimeentuloon, ravintoon ja puhtaaseen veteen.

Eniten ilmastonmuutoksen vaikutuksista kärsivät kehittyvien maiden ihmiset esimerkiksi Afrikassa ja Etelä-Aasiassa, vaikka he ovat vaikuttaneet sen syntyyn vähiten.

Ympäristöpankki tarjoaa mahdollisuuden tukea Suomen Lähetysseuran ympäristötyötä ja ilmasto-oikeudenmukaisuutta.

Ilmastonmuutos lisää köyhyyttä ja nälänhätää

Noin 80 prosenttia maailman väestöstä asuu Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, Etelä- ja Kaakkois-Aasiassa, joissa viljelijäperheet ovat erittäin köyhiä.

Ilmastonmuutoksen tuomat epäsäännölliset sääolosuhteet, kuten helleaallot, kuivuus, rankkasateet ja tulvat, heikentävät toimeentulomahdollisuuksia ja lisäävät köyhyyttä entisestään. Kun perinteiset viljelykasvit eivät kestä sään ääri-ilmiöiden keskellä, perheiden toimeentulo vaarantuu.

Viljelivät ovat suuressa vaarassa joutua nälänhädän keskelle ilmastonmuutoksen takia, sillä he kärsivät eniten ilmastonmuutoksen aiheuttamista sadonmenetyksistä. Pelkästään Afrikan väestöstä 43 miljoonaa ihmistä uhkaa joutua köyhyysrajan alapuolelle vuoteen 2030 mennessä. Jo nyt maailmassa yli 800 miljoonaa ihmistä elää nälkäisenä joka päivä.

Ilmastonmuutos heikentää myös naisten ja lasten asemaa entisestään, sillä heidän työpanostaan tarvitaan koko perheen ja karjan selviytymiseen. Lasten koulunkäynti uhkaa keskeytyä, kun heitä tarvitaan kodin töihin.

Autamme ihmisiä sopeutumaan ilmastonmuutokseen

Suomen Lähetysseura tukee ihmisiä ilmastonmuutoksen keskellä:

• opetamme kestäviä kasvienhoito- ja viljelymenetelmiä,
  • parannamme ympäristöolosuhteita,
  • autamme erityisesti kaikkein köyhimpiä ihmisryhmiä parantamaan ruokaturvaa, toimeentulomahdollisuuksia ja ympäristönsuojelua,
  • parannamme puhtaan juomaveden saatavuutta ja
  • parannamme hygieniatasoa opettamalla jätehuoltoa ja kierrätystä.

Teemme työtä ympäristön hyväksi kahdeksassa maassa kolmella eri mantereella.

Puiden istutus ja metsitys hillitsevät ilmastonmuutosta

Puilla ja metsillä on merkittävä rooli siellä, missä aavikoituminen uhkaa elinolosuhteita. Metsät tarjoavat suojaa, ruokaa ja toimeentuloa. Lisäksi ne suojaavat ja lannoittavat maaperää luonnollisesti. Metsä on tehokas hiilinielu, sillä puut sitovat ilmakehän hiilidioksidia tehokkaasti. Metsitys tukee  ilmastonmuutoksen ehkäisyä monella tasolla. IPCC:n ilmastoraportti nostaa myös esiin keskeisimpänä toimena hiilen poistaminen ilmakehästä metsiä lisäämällä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Mitä Ympäristöpankki on jo tehnyt ilmaston ja ihmisten hyväksi?

Katso videoilta tuloksia metsityksestä ja siitä, mitä Ympäristöpankki on jo saavuttanut Tansanian Kishapussa.

Viimeisen vuoden aikana:

2 691 perheen ruokaturva parani, kun otettiin käyttöön nopeasti kasvavia ja paljon satoa tuottavia lajikkeita Tansaniassa.
400 perhettä sai puhdasta vettä Kolumbiassa.

Sinun apuasi tarvitaan: Lahjoita Ympäristöpankkiin

Tee ilmastoteko ja tue työtä ympäristön ja kestävän kehityksen puolesta tulemalla Suomen Lähetysseuran Ympäristöpankin lahjoittajaksi. Valitse joko kuukausilahjoitus tai tee kertalahjoitus. Nyt on aika toimia!

Ryhdy kuukausilahjoittajaksi

Voit tehdä kertalahjoituksen Ympäristöpankkiin. Näin lahjoituksesi auttaa:

Hedelmäpuun taimia
Puuta säästävä liesi
Koulutus kestävistä viljelytavoista kylälle
Vesipumppu

Kuukausilahjoitus - Kestävä tapa tehdä työtä ympäristön hyväksi!

Kuukausittainen lahjoitus takaa pitkäjänteisen työn ympäristön hyväksi.

Ryhdy kuukausilahjoittajaksi

Tee kertalahjoitus

MobilePaylla
numeroon 40644 tai

Tekstiviestillä
YMPÄRISTÖ40
(40 €), YMPÄRISTÖ20 (20 €) ja YMPÄRISTÖ15 (15 €) numeroon 16155.