Maailma kylässä -festivaalien Elävä kirjasto kannustaa kyseenalaistamaan ennakkoluulot

Näetkö ihmisen vai omat ennakkoluulosi? Elävä kirjasto tarjoaa kasvokkaisia juttutuokioita someraivon vastapainoksi.

Elävästä kirjastosta saa lainaan eri taustoista tulevia ihmisiä juttutuokiota varten. Kuva on vuoden 2019 Maailma kylässä -festivaaleilta. Kuva: Heidi Tirri.

Helsingin Kauppatorille pystytetään päiväksi poikkeuksellinen kirjasto. Sieltä ei saa lainaan kirjoja, vaan ihmisiä.

Elävä kirjaston ajatuksena on tarjota juttutuokioita eri taustoista tulevien ihmisten kanssa. Kirjasto on auki Maailma kylässä -festivaaleilla Helsingin Kauppatorilla sunnuntaina 29.5. kello 11–19.

Kirjasto on Lähetysseuran nuorten ideoima. Nuoret saivat tämän vuoden alussa pohdittavakseen, miten sovintoa voisi edistää #sovinto-hankkeen hengessä. Hankkeen tarkoituksena on edistää ihmisten halua ja kykyä toimia sovinnon rakentajina omissa yhteisöissään.

”Nuoret kokivat, että monesti sosiaalisessa mediassa ihmisiä lokeroidaan tiettyjen ominaisuuksien tai mielipiteiden perusteella. Tavoitteena on, että nähtäisiin pintaa syvemmälle ja tutustuttaisiin ihmiseen”, kertoo Lähetysseuran rippikoulu- ja nuorisotyön asiantuntija Kirsi Erkama.

Oppia toisten elämäntarinoista

Kirjastosta voi lainata esimerkiksi asunnottoman miehen, syrjäytyneen nuoren tai homon. Asunnottomuus, syrjäytyminen tai seksuaalinen suuntautuminen on vain yksi puoli ihmisestä. Samaan aikaan ihminen voi rakastaa teatteria, olla suurperheen äiti tai tehdä väitöskirjaa.

”Ihmisten tarinat ovat tarua hienompia. Elävään kirjastoon voi tulla oppimaan toisten ihmisten elämäntarinoista”, Erkama kuvailee.

Kirjastosta voi lainata esimerkiksi sosiaali- ja kulttuuriantropologi Upu Leppäsen, joka tehnyt lähetystyötä Kambodžassa ja Hongkongissa. Tällä hetkellä hän työskentelee Lähetysseurassa lähetystyön asiantuntijana.

Elävä kirjasto huipentaa Sovinnon viikon, jota vietetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Teemaviikon hengessä Lähetysseuran festivaaliteltalla pääsee elävien kirjojen lainaamisen lisäksi taittelemaan rauhankyyhkysiä origameina ja kirjoittamaan sovinnon viestejä sydämelle.

Teltan lisäksi Maailma kylässä -festivaaleilla on tarjolla puheohjelmaa. Johtava vaikuttamistyön asiantuntija Niko Humalisto osallistuu keskusteluun siitä, miten kirkko, tiede ja politiikka auttavat hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Keskusteluun osallistuu myös Espoon piispa Kaisamari Hintikka ja Changemaker-verkoston Aino Vihonen. Keskustelua voi seurata Suvilahden Tiivistämössä (Kaasutehtaankatu 1) tai verkossa suorana lähetyksenä lauantaina 28.5. kello 11.35–12.05.

Elävän kirjaston toteuttavat yhteistyössä Lähetysseura, Helsingin Diakonissalaitos ja #sovinto-hanke. Hankkeessa on mukana Lähetysseuran ja Diakonissalaitoksen lisäksi Helsingin seurakuntayhtymä.

Tutustu kaikkien lainattavien ihmisten tarinoihin Helsingin Diakonissalaitoksen verkkosivuilla.

Teksti: Tarmo Ylhävuori