Lotta ja pappa laulavat nyt Kauneimpia Joululauluja

Lotta-Sofia Saahko, 30, ja hänen pappansa Jorma Saahko, 88, saivat seuraajaltaan toiveen laulaa Kauneimmat Joululaulut -vihkon läpi. Nyt he laulavat joka päivä yhden laulun yli sadalletuhannelle seuraajalleen.

Jorma ja Lotta-Sofia Saahko eli Lotta ja pappa.
Jorma ja Lotta-Sofia Saahko eli Lotta ja pappa tekevät lauluvideoita.

Korona-ajan alkua leimasi eristyneisyys: Ei saatu nähdä toisia, etenkään riskiryhmiin kuuluvia isovanhempia. Ulkomailla asunut Lotta-Sofia Saahko teki päinvastoin ja muutti koronaevakkoon Suomeen pappansa Jorma Saahkon luo. Pian laulamisesta pitävä parivaljakko alkoi tehdä huvikseen lauluvideoita.

Niistä tuli ilmiö, Lotta ja pappa. Nyt heillä on Facebookissa yli 120 000 seuraajaa, oma laulukirja ja lukuisia esiintymisiä sekä mediassa että yhteislaulutapahtumissa ympäri Suomen.

Tänä jouluna yksi heidän seuraajistaan ehdotti, että Lotta ja pappa laulaisivat Kauneimmat Joululaulut -vihkon lauluja. Kaksikko otti haasteen vastaan, ja joulukuussa heidän videokanavallaan on ilmestynyt uusi joululaulu joka päivä. Ensimmäisenä päivänä joulukuuta ilmestyi lauluvihon ensimmäinen laulu, toisena toinen ja niin edelleen.

Uusien joululaulujen opettelua

Lotta-Sofia kertoo pitävänsä joululomaa päätyöstään kirjojen kirjoittamisesta, mutta lauluvideoiden teko jatkuu.

”Me molemmat nautimme projektistamme. Saamme ihania kommentteja, myös kiitoksia siitä, että opetamme uusia lauluja. Sitten kun ihmiset menevät itse joululaulutilaisuuksiin, he osaavat laulaa nämä kappaleet. En osannut edes ajatella, että tämä on opettamista”, Lotta-Sofia sanoo.

Lotan ja papan aiemmilla videoilla pappa on opettanut Lotalle vanhoja lempilaulujaan. Ulkomailla koko elämänsä asunut Lotta-Sofia ei ole tuntenut suomalaisia vanhoja kansanlauluja ja tanssilavakappaleita etukäteen. Pappa Jorma Saahko kuitenkin kehuu lapsenlastaan.
”Kerran kun hyräilee, niin Lotta melkein jo osaa”, Jorma kertoo.

Joululaulut ovat helpompia, koska niitä Lotta-Sofia osaa jo etukäteen.
”Ne eivät vaadi niin paljon työtä kuin muut laulumme, koska suomalaiset joululaulut ovat minullekin lapsuudesta tuttuja”, Lotta-Sofia sanoo.

He ovat molemmat käyneet Kauneimmissa Joululauluissa Valkeakoskella ja esimerkiksi Mikkelissä, jossa Lotta-Sofian perhettä asuu.

Valkeakosken kirkko yhdistää

Nykyään Lotta ja Jorma-pappa asuvat Valkeakoskella. Jorma sairastaa Alzheimerin tautia ja on menettänyt ajokorttinsa, mutta pärjää kotona hoitajien, lääkerobotin ja pojantyttärensä kanssa.
Valkeakosken kirkossa Lotta-Sofian koko perhehistoria nivoutui erikoisella tavalla yhteen. Lotta-Sofian isä oli ollut nuorena avustamassa kirkon lähetyskynttelikön teossa. Varsinaisena seppänä toimi Lotta-Sofian äidin isä, eli nuoren pojan tuleva appiukko. Vanhemmat eivät vielä tuolloin tunteneet toisiaan.

Kirkko on ollut poissa käytöstä jo vuodesta 2018. Jorma-pappa kertoo kuitenkin haluavansa joulukirkkoon jollekin lähipaikkakunnalle.

Joulun aikaan Saahkot saavat vieraakseen muitakin perheenjäseniä. Lotta-Sofia kertoo, että joulun pyhien lauluvideoille tulee vierailevaksi tähdeksi hänen pikkusiskonsa Liina.

Kauneimpien Joululaulujen kolehtikohde, maailman haavoittuvimmassa asemassa olevat lapset, tuntuvat Jorma Saahkolle tärkeältä hänen oman historiansa takia. Jorma lähti evakkoon Karjalasta neljävuotiaana, vuonna 1939.

”Kuljimme ensin härkävaunulla kanta-Suomen puolelle. Sitten lentokone pommitti junaamme. Ei ollut mukavaa ollenkaan. Jos silloin olisi sattunut kohdalle, eipä tässä enää tarinoitaisi”, Jorma kertoo.

Lotta-Sofia lahjoittaa maailman lapsille joka kuukausi. Hän arvostaa, että Kauneimmat Joululaulut -vihossa kerrotaan avun perille menosta niin konkreettisesti. Hän haluaa myös antaa vinkin:
”Nuoret, hakekaa näitä vihkoja kirkoista ja viekää niitä iäkkäämmille perheenjäsenille. Sellaisille kuin pappa, joka ei pääse itse liikkeelle. Sitten ikäihmisetkin pääsevät laulamaan, vaikka lastenlasten kanssa, niin kuin me.”

Lotan ja papan joululauluvideot voit katsoa heidän kanavaltaan joko Youtubesta tai Facebookista.

Teksti: Virve Rissanen