Loppiaiskolehti julistus- ja seurakuntatyöhön Lähetysseuran kautta

Evankelista Kanee ja Tomas Kolkka jakavat ehtoollista Saithoongin seurakunnan messussa. Saithoong on pieni maaseutuseurakunta lähellä Myanmarin rajaa. Seurakunnan jäsenet kuuluvat lahu-vähemmistökansaan. Kuva Riikka-Maria Kolkka

Loppiaisena 6.1. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti julistus- ja seurakuntatyöhön maailmalla Suomen Lähetysseuran kautta. Loppiaisena muistellaan kolmea itämaan tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Riikka-Maria ja Tomas Kolkka Thaimaassa:
”Ihmisillä on kova halua oppia lisää kristinuskon sanomasta.”

Suomen Lähetysseuran työntekijät Riikka-Maria ja Tomas Kolkka työskentelevät Pohjois-Thaimaan vähemmistökansojen parissa. Seurakunnat ovat yleensä pieniä ja köyhiä maaseutukylien seurakuntia.

Kolkat vierailevat säännöllisesti muun muassa lähellä Myanmarin rajaa sijaitsevassa Saithoongin seurakunnassa, jonka jäsenet kuuluvat lahu-nimiseen kielivähemmistöön. Thaimaassa lahuja asuu noin sata tuhatta, mutta enemmän heitä on Myanmarissa, Vietnamissa ja erityisesti Kiinassa Yunnanin provinssissa.

Saithoongin seurakunnan jäsenet eivät juuri ymmärrä thain kieltä. Siksi kylän evankelista Cherngchai Amnuaywit, kutsumanimeltään Kanee, tulkkaa Tomaksen thainkieliset saarnat lahuksi. Vielä reilu vuosi sitten seurakunta oli itsenäinen, mihinkään kirkkokuntaan kuulumaton seurakunta. Kanee opiskeli aikoinaan helluntailaistaustaisessa raamattukoulussa ja perusti sitten seurakunnan kotikyläänsä. Hänen vaimonsa Pharonphaa Amnuaywi eli Oom oli tutustunut luterilaiseen kirkkoon omassa kotikylässään ja sieltä saamiensa kokemusten perusteella pariskunta halusi liittyä luterilaiseen kirkkoon. Evankelistapariskunnan lisäksi seurakuntaan kuuluu nykyisin parisen kymmentä aktiivijäsentä.

– Työmme Saithoongin seurakunnassa on ollut todella mielenkiintoista ja antoisaa. Nuoren evankelistapariskunnan innostuneisuus ja omistautuminen työlleen heijastuu koko seurakuntaan – ihmisillä on kova halua oppia lisää kristinuskon sanomasta, Riikka-Maria ja Tomas kertovat.

– Vaikka seurakuntalaisten elinolosuhteet ovat hyvin vaatimattomat ja haastavat, voi heidän kasvoillaan nähdä luottamusta ja uskoa tulevaisuuteen. Meistä on todella hienoa olla mukana tukemassa tämän pienen seurakunnan kasvua.

Lähes joka sunnuntai lapsiryhmä esittää jonkin harjoittelemansa laulun messun aikana. Kuva Riikka-Maria Kolkka