Linnan juhlat on jo peruttu – Miten käy Kauneimpien Joululaulujen?

Joulun alla kirkot ovat perinteisesti täyttyneet ääriään myöten Kauneimpien Joululaulujen laulajista. Miten käy tänä vuonna, kun koronaepidemia asettaa rajoituksia kokoontumiselle ja erityisesti laulamisen sanotaan olevan riskialtista? Jäävätkö Kauneimmat Joululaulut kokonaan laulamatta? Sitä on pähkäilty niin seurakunnissa kuin Lähetysseuran järjestämässä webinaarissa.

Koronatilanne näyttää pahenevan, mutta toistaiseksi ei ole vielä luovuttu toivosta, että Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia voitaisiin ainakin jossain muodossa järjestää.

Lähetysseuran järjestämät webinaarit aiheesta kiinnostivat seurakuntien työntekijöitä. Ilmoittautumisia tuli kolmisen sataa. Yhdessä mietittiin vaihtoehtoisia tapoja joululaulujen laulamiseen tilanteessa, jossa kirkkoon tulijoiden määrää todennäköisesti joudutaan rajoittamaan.

Koronaepidemian aikana seurakunnat ovat tehneet digiloikkia ja jumalanpalveluksia on striimattu ahkerasti. Todennäköisesti myös joululauluja lauletaan tänä jouluna paljon tietokoneiden äärellä kotona striimausta seuraten. Webinaarissa annettiin ohjeita mediapienluvan tai livestriimausluvan hankkimisesta. Noin puolet tämänvuotisen lauluvihon lauluista on myös sellaisia, joiden sanat voidaan laittaa näkyviin striimauksiin, koska ne ovat jo tekijänoikeusvapaita tai tekijät ovat antaneet tähän erikseen luvan.

Useampia tilaisuuksia pienemmällä väkimäärällä

Mitä ideoita webinaarissa sitten syntyi?

Jotkut seurakunnat ovat jo kertoneet pyrkivänsä järjestämään entistä useampia tilaisuuksia niin, että mahdollisimman monet pääsisivät kirkkoon ja turvavälit pystyttäisiin silti säilyttämään. Väkimäärän hallitsemiseksi ehdotettiin myös erilaisia ilmoittautumismahdollisuuksia tai pääsylippujen jakamista.

Paljon tuli ehdotuksia myös erilaisista ulkona järjestettävistä tilaisuuksista, kuten joululauluvaelluksesta, laulavasta joulutervehdyksestä, parvekelauluista ja vaikkapa urheiluhallissa tai muissa isoissa tiloissa järjestettävistä tilaisuuksista, joissa etäisyyttä muihin on helpompi pitää.

Mahdollista on, että myös joululaulumaratoneja tai nonstop-tilaisuuksia järjestetään tänä vuonna entistä enemmän. Maratontilaisuuksiin ihmiset voivat pujahtaa pitkin päivää vaikkapa vain lyhyeksi hetkeksi. Nonstop- tai useita peräkkäisiä lyhyitä tilaisuuksia on helppo järjestää esimerkiksi joulutorin yhteydessä tai ostoskeskuksessa, jossa ihmiset voivat viettää aikaa ostoksia tehden tai glögiä juoden sopivaa laulutilaisuutta odotellessaan.

Lauluvihkoja on joka tapauksessa lähdössä seurakuntiin sama määrä kuin aiemminkin, ja tavalla tai toisella niiden toivotaan päätyvän lauluintoisten käsiin – vaikkapa sitten niin, että niitä jaettaisiin suoraan koteihin tai esimerkiksi ostoskeskuksissa. Kauneimmissa Joululauluissa kerätään myös varoja kehitysmaiden lasten hyväksi. Lahjoitustiedot löytyvät vihkosta – samoin kuin muistutus siitä, että nyt apua tarvitaan enemmän kuin koskaan. Koronapandemia koskettaa koko maailmaa.

kauneimmatjoululaulut.fi