Laura Malmivaaran valokuvanäyttely Jyväskylässä: muotokuvat kertovat tarinaa naisista ilmastonmuutoksen vaikutusten keskellä

Valokuvaaja, näyttelijä Laura Malmivaaran Kuivuudessa kasvaa toivo -valokuvanäyttely on nähtävillä Suomen käsityön museossa Jyväskylässä 15.5.–19.5.2019.   Malmivaara tutustui Suomen Lähetysseuran kehitysyhteistyöhön Tansanian Kishapussa syyskuussa 2018 ja kuvasi matkan aikana muotokuvia alueen kylissä kohtaamistaan tytöistä ja naisista.

Kuvausmatka syvensi Malmivaaran käsitystä kehitysyhteistyöstä.

– Näin itse konkreettisesti, miten esimerkiksi vesipumpun kaltaisella yksinkertaisella asialla on iso merkitys. Olen itse metsänomistaja, mutta matkalla tajusin myös metsän arvon uudella tavalla.

– Päällimmäisenä kohtaamisista jäi mieleen toivo. Heillä oli usko parempaan tulevaisuuteen ja sen tuomiin mahdollisuuksiin, Malmivaara kertoo.

Kishapun alue kärsii kuivuudesta, jota ovat pahentaneet ilmastonmuutoksesta johtuvat ennustamattomat sateet. Kuivuus vaikeuttaa ihmisten toimeentuloa, ruuantuotantoa ja veden saantia jo entisestään köyhällä alueella.  Lähetysseura tukee Kishapun kyläyhteisöjen sopeutumista muuttuvaan ilmastoon mm. tukemalla puiden istutusta, kouluttamalla kyläläisiä kuivuutta kestävien lajikkeiden viljelyssä ja pienyrittäjyystaidoissa sekä parantamalla vesi- ja sanitaatiojärjestelmiä.

Malmivaara kertoo kuvistaan lauantaina Jyväskylän yliopistolla ja museolla

Malmivaara kertoo kuvistaan lauantaina 18.5. klo 10.30–11.30 järjestettävässä Ilmastonmuutos – Pelastuuko maailma -tilaisuudessa Jyväskylän yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (C1, Seminaarinkatu 15). Tilaisuudessa ovat Malmivaaran lisäksi keskustelemassa Surendra Shrestha Lähetysseuran Sahas-kumppanijärjestöstä Nepalista, ilmastonmuutosblogia pitävä Ronja Karkinen, nuori kirkkovaltuutettu Siiri Muhonen sekä Suomen Lähetysseuran työntekijät Ruusa Gawaza ja Mikko Pyhtilä.  Tilaisuuden juontaa Lähetysseuran taloudellisen oikeudenmukaisuuden asiantuntija Niko Humalisto.

Malmivaara on myös tavattavissa Suomen Käsityön museossa näyttelyssä lauantaina 18.5. klo 12–13.

Näyttely ja keskustelutilaisuus ovat osa Jyväskylässä järjestettävien Lähetysjuhlien ja Kirkkopäivien ohjelmaa ja niihin on vapaa pääsy.

Suomen käsityön museo sijaitsee osoitteessa Kauppakatu 25. Näyttely on avoinna:

Ke 15.5. klo 11-18

To 16.5. klo 11-18

Pe 17.5. klo 11-20

La 18.5. klo 11-22

Su 19.5. klo 11-18

Laura Malmivaara kuvasi näyttelyynsä Susana Ezekielin. Kuva: Hannes Honkanen.