Lasten lähetysnäyttely vie neljään maahan

Lasten lähetysnäyttely on uudistettu. Siihen pääsevät tutustumaan ensimmäisenä Oulun seurakuntien lapset.

Toinen nainen kokeilee huhmaretta, toinen istuu lattialla pitäen sylissään hedelmäkoria.
"Lasten lähetysnäyttely sopii monen ikäisille ihmisille, joita kiinnostaa lasten elämä eri puolilla maailmaa", pohtii johtava kasvatuksen asiantuntija Pirjo Lehtonen-Inkinen (oik.). Koulutussuunnittelija Suvi Korhonen (vas.) kokeilee huhmaretta, jolla voi jauhaa esimerkiksi hirssiä.

Ilo sulle ja mulle on Lähetysseuran tuottama lasten lähetysnäyttely, joka on suunnattu esikouluikäisille ja ala-asteen 1.–3. luokkien oppilaille.

”Näyttely toimii erinomaisena välineenä seurakunnan ja koulun välisessä globaali- ja uskontokasvatuksessa”, toteaa Annamari Tuomela, Lähetysseuran koulu- ja oppilaitostyön asiantuntija.

Se muodostuu taustakuvasta, isoista nukeista, maailmalta tuoduista erilaisista esineistä ja pehmoeläimistä. Lapset voivat kokeilla erilaisia palloja, kuten rottingista valmistettua thaimaalaista stressipalloa, afrikkalaista muovipussipalloa tai pieniä jonglööripalloja Latinalaisesta Amerikasta. He pääsevät myös helisyttämään liekkipuun palkoja tai kamelinkelloja.

Lähetysnäyttely on helmi-maaliskuussa Oulun seurakunnissa ja toukokuussa Nurmeksessa.

Neljän lapsen tarina

”Näyttelyssä seurataan neljän eri maassa asuvan 6–8-vuotiaan lapsen tarinaa, tutustutaan heidän arkeensa, kotiaskareisiinsa ja koulunkäyntiin. Tarinoiden lomassa kerrotaan esineiden käyttötavoista”, Tuomela kertoo.

Näyttelyssä esillä olevat maat ovat Senegal, Nepal, Thaimaa ja Bolivia.

Näyttelyn ovat suunnitelleet ja toteuttaneet näyttelysuunnittelijat Penni Rainio ja Merja-Leena Määttälä, ja uudistustyöstä ovat vastanneet Annamari Tuomela ja Marja Hankela Lähetysseurasta. Uudet taustakuvat on piirtänyt Ulriikka Lipasti.

Näyttelykierros esittelyineen kestää noin 45 minuuttia. Esittelijöinä toimivat seurakunnan omat työntekijät, jotka Lähetysseura kouluttaa tehtävään. Ilo sulle ja mulle -lähetysnäyttelyn vuokra on 450 euroa viikolta.

Lisätiedot ja tilaukset: lahetysnayttelyt@suomenlahetysseura.fi,

puh. 050 5450841