Lähetystyö muuttaa yhteiskuntia ja yksilöitä – Mahtiasetelmat käännetään ylösalaisin

Lähetysseuran uusi strategia tähtää muutokseen. ”Meidän päämäärämme on, että usko, toivo ja rakkaus vahvistuvat maailmassa”, toiminnanjohtaja Rolf Steffansson sanoo.

Nainen rukoilee kädet ristissä.
Lähetysseura tavoittelee muutosta esimerkiksi syrjittyjen ihmisryhmien koulutuksen ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämisen kautta. Kuva on Lähetysseuran tukemasta Kambodžan luterilaisen kirkon Krousin seurakunnasta. Kuva: Anna Peltonen.

Lähetysseuran uusi strategia tavoittelee kokonaisvaltaista muutosta, transformaatiota. Toiminnanjohtaja Rolf Steffansson, mitä se oikein pitää sisällään?

Rolf Steffansson.
Rolf Steffansson. Kuva: Sami Mannerheimo.

”Puhumme kokonaispainotteisesta ja syvällisestä muutoksesta ihmisten elämässä. Muutos on enemmän kuin pelkkää kehitystä, se on hyvin kristillinen termi, joka viittaa yksittäisen ihmisen ja yhteiskunnan läpikäyvään muutokseen. Ulkomaantyössämme tämä näkyy, kun yhteiskunta muuttuu oikeudenmukaiseksi ja osallistavaksi. Kirkossa ja seurakuntaelämässä muutos on jokapäiväisen elämän luonnollinen osa. Esimerkiksi jumalanpalvelus ja hengellinen elämä ovat muutoksen lähteitä.”

Miten muutos tapahtuu?

”Kirkot ja yhteistyöjärjestöt pääsevät paikallisesti ruohonjuuritasolle asti. Verkostomme ovat valtavan kattavat. Kirkkojen työn ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen ansiosta syrjäytetyt ihmisryhmät saavat koulutusta, oikeudenmukaisuutta, itseluottamusta ja mahdollisuuden vaikuttaa. Monet yhteistyökirkkomme puhuvat vahvasti sellaista itsekkyyttä ja ahneutta vastaan, joka köyhdyttää maata ja pilaa ilmastoa. Diakoniaprojektien kautta kirkot tuovat esille myös yhteiskunnan ongelmat ja näyttävät, miten niitä voi korjata.”

Ketkä muutoksen tekevät?

Lähetysseura painottaa strategiassaan syrjittyjen omaa toimintavoimaa, kun on kyse muutoksen saamisesta, toisin sanoen lähetystyötä, joka kasvaa syrjittyjen parista. Muutos syntyy alhaalta käsin. Kristillisessä ajattelussa mahtiasetelmat käännetään ylösalaisin: pienimmät ovat suurimpia ja viimeiset ensimmäisiä. Tällainen asetelma vahvistaa halveksittuja, syrjittyjä ja hylättyjä ihmisiä.

”Kirkko on toiminut aina näin. Paljon siitä, mitä tapahtuu yhteistyökirkoissamme, tehdään ilman suuria taloudellisia varoja, ilman yhteiskunnan mahtiasemaa. Tällaista se on ollut siitä lähtien, kun kirkko aloitti toimintansa Jerusalemin kaupunginmuurien ulkopuolella. Kaikki syrjityt ryhmät, esimerkiksi vammaiset, pitää ottaa mukaan kirkon toimintaan. Ilman heitä kirkko on köyhempi. Kirkko ei ole kokonainen, jos joku jää sen ulkopuolelle.”

Mitä Lähetysseura tavoittelee strategiallaan?

”Toimimme, jotta usko, toivo ja rakkaus vahvistuisivat maailmassa. Toimimme maailmanlaajasti kirkkomme strategian pohjalta ja todistamme Jumalan rakkaudesta sanan ja toiminnan kautta. Uusi strategia keskittää ja selkeyttää tehtäväämme. Evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta on lähetystyön ja strategian keskeinen osa”

Kehittyvien maiden avuntarve on lisääntynyt muun muassa Ukrainan sodan, inflaation ja ilmastonmuutoksen vuoksi. Miten selviämme tästä hädästä?

”Voimme rukoilla toistemme ja lähetystyön puolesta. Voimme kantaa aina toisiamme esirukouksessa sekä rohkaista ja kiittää. Lähetysjuhlat on esimerkki tilaisuudesta, jossa voimme kokoontua ja vahvistaa toisiamme. Vaikka meillä on tapana reagoida negatiivisesti, asiat muuttuvat maailmassa myös paremmiksi. Kylvämme vähän, ja se voi viedä aikaa. Mutta sinapinsiemen kasvaa omalla voimallaan ja siitä tulee puu, joka antaa varjoa, hedelmää ja tilaa taivaan linnuille.”

Uusi strategia löytyy verkkosivultamme: Strategia ja arvot

Usko, toivo ja rakkaus vahvistuvat maailmassa.
Uutta strategiaa voidaan kuvata puuksi, joka kasvaa kuin sinapinsiemen ja josta tulee muita puutarhan puita korkeampi. Lähetystyö on puun runko, joka koostuu Jumalan sanan todistamisesta ja toiminnasta. Lähetysseuran toimintaa voidaan verrata puun oksiin.

Teksti: Joanna Lindén-Montes

Todistamme Jumalan rakkaudesta sanoin ja teoin

• Kerromme Jeesuksesta Kristuksesta
  • Edistämme ihmisoikeuksien toteutumista