Lähetysseuran työ kuurojen hyväksi sai kansainvälisen palkinnon

Kaksi kuuroa oppilasta viittoo pulpetin ääressä
Lähetysseura tukee Etiopiassa kuurojen opetusta monin eri tavoin. Kuva: Sari Lehtelä.

Lähetysseuran vammaistyö sai kansainvälistä tunnustusta tällä viikolla, kun kuurojen opetuksen tukiohjelma palkittiin vammaistyön kansainvälisessä konferenssissa Zero Project -palkinnolla. Lähetysseuran vammaistyö on viime vuosina palkittu kolmesti. Viime vuonna Vammaiskumppanuus myönsi Lähetysseuralle Vammaiset ja kehitys -palkinnon ja työ kuurojen hyväksi palkittiin Etiopiassa myös 2018.

Wienissä tällä viikolla järjestetty Zero Project -konferenssi kokosi yhteen yli 800 vammaistyön vaikuttajaa ympäri maailmaa, ja konferenssin yhteydessä verkoston asiantuntijaraati valitsee maailmanlaajuisesti parhaita projekteja. Lähetysseuran tukema kuurojen opetuksen tukiohjelma Etiopiassa palkittiin Innovative Practices -osiossa. Voittajiksi valittiin tänä vuonna projekteja, jotka parantavat nuorten vammaisten koulutusmahdollisuuksia.

Lähetysseura aloitti kuurojen opetushankkeen 2003 Etiopian valtion pyynnöstä. Hankkeessa kouluttajat kiertävät ympäri maata pitämässä täydennyskoulutuksia erityisopettajille ja opettavat tavallisten luokkien opettajia viittomaan ja huomioimaan kuuroja oppilaita.

Palkinnon kävi vastaanottamassa Suomen Lähetysseuran projektikoordinaattori Mekonnen Mulat, joka on työskennellyt kuurojen parissa yli 30 vuotta – ensin Hosainan kuurojen koululla opettajana ja myöhemmin Suomen Lähetysseuran työntekijänä. Nyt palkitussa opetuksen tukiohjelmassa Mekonnen on ollut mukana sen aloittamisesta lähtien.

– Olen iloinen ja nöyrästi ylpeä, kun voin jakaa sadoille kuulijoille tietoa projektistamme ja sen tuloksista. Verkosto on laaja, joten projekti tulee tunnetuksi ympäri maailmaa, Mekonnen sanoo.

Lähetysseuran ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen pitää tärkeänä sitä, että kuurot pääsevät jo itse viemään asioitaan eteenpäin Etiopiassa.

– Lähetysseura on saanut olla alkuajoista lähtien edistämässä kuurojen oikeuksia. Tämä palkinto vahvistaa sitä, että työn tulokset alkavat näkyä.

Aiemmin Etiopiassa on ajateltu, että kuulovammaiset eivät pysty oppimaan kuten muut lapset tai tekemään aikuisena töitä. Kun kouluissa ei vielä osattu viittomia, kuulovammaiset jäivätkin käytännössä ilman opetusta. Nykyään maassa on erityisopettajia ja erillisiä kouluja vammaisille, mutta myös tavallisten luokkien opettajia koulutetaan viittomankielessä. Tulkkien avulla kuurot voivat jo suorittaa yliopisto-opintojakin.

Mekonnen Mulat on saanut aiemmin Etiopiassa Bego Sew -palkinnon työstään, ja viime vuonna Vammaiskumppanuus ry palkitsi Suomen Lähetysseuran vammaistyön Vammaiset ja kehitys -palkinnolla.