Työ kuurojen hyväksi palkittiin Etiopiassa

Mekonnnen Mulat ja hänen vaimonsa Mirja Himanen ovat tehneet pioneerityötä kuurojen aseman parantamiseksi Etiopiassa. Syyskuussa Mekonnen palkittiin työstään. Kuva Foto Wondi.

Lähetysseuran työntekijä Mekonnen Mulat palkittiin Etiopiassa arvostetulla palkinnolla kuurojen hyväksi tekemästään pitkäaikaisesta työstä. Sen ansiosta noin 10 000 kuuroa lasta on päässyt kouluun viimeisen 10 vuoden aikana.

Mekonnen Mulat sai Bego Sew -palkinnon humanitaarisesta työstään kuurojen ja huonosti kuulevien ihmisten parissa. Palkinto myönnetään vuosittain poikkeuksellisesta tai erinomaisesta teosta, suorituksesta, työstä tai urasta. Tänä vuonna palkinto jaettiin kuudennen kerran.

-Olen iloinen tästä arvokkaasta palkinnosta. Tunnettuus auttaa tässä työssä, arvioi Mekonnen Mulat puhelimitse Addis Abebasta.

Palkintogaala pidettiin syyskuussa maan pääkaupungissa Addis Abebassa, ja sitä voi seurata suorana lähetyksenä televisiosta ja radiosta. Palkintoja jaettiin yhdeksässä sarjassa, joita olivat muun muassa kasvatus, valtionhallinto, journalismi, liike-elämä ja yrittäjyys sekä humanitaarinen työ.

-Monet etiopialaiset kuurot ovat vielä koulutuksen ulkopuolella etenkin maaseudulla. Vaikka tilanne on parantunut, kuuroista lapsista vain alle 10 prosenttia pääsee kouluun. Melkein kaikki oppivat viittomakielen vasta koulussa, kertoo Mekonnen Mulat.

Kuurot pääsevät yliopistoihin

Mekonnen kertoo, että Lähetysseuran tukeman työn ansiosta on perustettu 450 kuurojen luokkaa tavallisten koulujen yhteyteen eri puolille Etiopiaa. Korkeakoulut ja yliopistot ovat myös avanneet ovensa kuuroille, mikä ei ollut mahdollista vielä 10 vuotta sitten.

Mekonnen kouluttaa opettajia, tuottaa yhdessä työtovereidensa kanssa opetusmateriaalia ja tukee kuuroja työllistymisessä ja yritysten perustamisessa. Työ saa Suomen ulkoministeriön kehitysyhteistyötukea.

Etiopilainen Mekonnen Mulat on koulutukseltaan filosofian maisteri ja erityisopettaja. Hän työskentelee nyt projektikoordinaattorina Hosainan kuurojenkoulun alaisuudessa. Hän on tehnyt työtä Lähetysseuran palveluksessa Etiopiassa vuodesta 1998 yhdessä vaimonsa Mirja Himasen kanssa.

Teksti Marjatta Kosonen