Lähetysseuralta lisätukea kuivuudesta kärsivään Namibiaan

Luterilainen maailmanliitto käyttää Namibiassa käteisen rahan jakoon pohjautuvaa katastrofiavun mallia. Namibialainen Albertina Samuel perheineen kuuluu tuensaajien piiriin. Kuva Laura Meriläinen-Amaumo

Suomen Lähetysseura osoittaa katastrofirahastostaan 50 000 euroa kirkkojen avustustyöhön Namibian kuivuusalueilla.

Namibiaa koettelee pahin kuivuus yli 30 vuoteen, jonka seurauksena lähes 800 000 ihmisen arvioidaan kärsivän aliravitsemuksesta. Luterilainen maailmanliitto ja sen namibialaiset jäsenkirkot ovat päättäneet jatkaa Namibiassa viime vuonna aloitettua katastrofiapua. Lähetysseuran tuki kuivuuden uhreille kanavoidaan Luterilaisen maailmanliiton kautta. Avustusta jatketaan toukokuuhun saakka, jolloin alkaa sadonkorjuuaika. Katastrofiavun tavoitteena on varmistaa heikoimmassa asemassa olevien ihmisten selviytyminen pitkään jatkuneen kuivuuden keskellä.

”Alkuperäisen aikataulun mukaan hankkeen piti päättyä nyt helmikuussa, mutta avuntarve Pohjois- ja Etelä-Namibiassa on edelleen suuri. Namibian kuivuusalueiden suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä ruoan ja siemenviljojen puutteeseen, karjan heikkoon kuntoon sekä kasvaneeseen tartuntatautiriskiin”, Lähetysseuran katastrofikoordinaattori Timo Frilander sanoo.

Luterilainen maailmanliitto käyttää Namibiassa nyt ensimmäistä kertaa käteisen rahan jakoon pohjautuvaa katastrofiavun mallia. Kuukausittain maksettavan, henkeä kohden lasketun tuen suuruus liikkuu välillä 80 – 100 Namibian dollaria (5,30 – 6,50 euroa). Tuen lopullinen määrä riippuu kunkin kotitalouden kokonaistilanteesta. Seuraavien kolmen kuukauden aikana kirkkojen tuen piirissä on kaikkiaan runsaat 3000 ihmistä.

”Tähänastiset kokemukset kotitalouksille kohdennetun suoran taloudellisen tuen jakamisesta ovat olleet rohkaisevia. Käteiseen rahaan perustuva tuki näyttää lisänneen kotitalouksien valinnanvapautta sekä myös elvyttäneen ruokakriisin kuihduttamia paikallismarkkinoita”, hiljattain Namibiassa vieraillut Frilander kertoo.

Kirkkojen hanke täydentää Namibian valtion, YK:n ja kansalaisjärjestöjen kuivuusalueilla tekemää työtä. Sen kokonaiskoordinaatiosta vastaa kirkkojen kansainvälinen katastrofityön verkosto ACT-allianssi. Hanketta hallinnoi Luterilainen Maailmanliitto, ja käytännön toteutus kuuluu Namibian luterilaisille kirkoille.

Auta Namibian kuivuuden uhreja:

Verkkopankissa

Katastrofirahaston keräystili
IBAN: FI60 8179 9710 0312 86
BIC: DABAFIHH
kirjoita viestikenttään AUTA

Soita katastrofikeräyspuhelimeen 0600-11320 (Puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lahjoita tekstiviestillä kirjoittamalla viestiksi
AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e).
Lähetä viesti numeroon 16155

Kirkot tukevat vaikeimmassa asemassa olevia ihmisiä Namibiassa