Lähetysseuralta lisää katastrofiapua Tansaniaan: Tietoa koronarokotuksista radion kautta

Tansania sai heinäkuussa miljoona rokoteannosta, mutta vain pieni osa niistä on toistaiseksi käytetty. Viranomaiset ja järjestöt taistelevat väärää tietoa ja rokotekriittisyyttä vastaan. Lähetysseura on myöntänyt Viestintä ja kehitys -säätiö Vikesille 11 000 euroa koronatietoutta levittävien radio-ohjelmien tekoa varten.

Yhteisöradiot ovat tärkein tiedonlähde Tansanian maaseudulla. Kuva: Esa Salminen/Vikes

Tansaniassa on kevään jälkeen uuden presidentin myötä tapahtunut merkittäviä muutoksia valtiovallan suhtautumisessa koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen, ja maa on esimerkiksi liittynyt mukaan kansainväliseen COVAX-rokoteohjelmaan. Silti Tansaniasta on yhä vaikea saada tarkkaa tilastotietoa viruksen levinneisyydestä, ja maassa leviää nyt mahdollisesti kolmas aalto.

Tansania sai heinäkuussa yli miljoona koronarokoteannosta. Terveysministeriön mukaan elokuun puoliväliin mennessä rokotteen oli ottanut 105 745 ihmistä ja 164 500 ihmistä oli rokotusjonossa. Maassa leviää paljon väärää tietoa rokotuksista, niiden uskotaan aiheuttavan muun muassa lapsettomuutta, impotenssia, vammaisuutta ja veritulppia.

”Tarvitsemme lisää rokotteita maihin, joista niitä vielä puuttuu, se olisi kaikkien etu. Mutta yhtä iso haaste on saada ihmiset niitä myös ottamaan. Tarvitsemme heti lisää laadukkaita ohjelmia väärän tiedon kitkemiseen. Se ei ollut muutama vuosi sitten odotettavissa oleva tarve, eli nyt rahoittajien, järjestöjen ja muiden tahojen pitäisi olla hyvin dynaamisia, ja tarvitsemme myös joustavia rahoitusjärjestelmiä”, painottaa Tansaniassa työskentelevä Lähetysseuran lastenoikeuksien asiantuntija Anna Holmström.

Viime vuoden keväällä Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes kehitti yhdessä Tadion (Tanzania Development Information Organization) kanssa Suomen Podcastmedian tuottamasta ”Koronan anatomia” -podcastista Tansaniaan sopivan version. Suomen Lähetysseura myönsi silloin Vikesille 6 000 euroa neljän radio-ohjelman tuottamiseen. Niitä lähetettiin yhteisöradioiden ja luterilaisen kirkon radioasemien kautta miljoonille ihmisille Tansaniassa.

Nyt nämä radio-ohjelmat on tarkoitus päivittää sekä tehdä kaksi uutta ohjelmaa, joiden tavoitteena on lisätä tietoa koronarokotteista sekä vähentää niihin liittyviä vääriä uskomuksia.

”Radiossa ja televisiossa on ollut joitakin lyhyitä mainosklippejä, joissa ihmisiä kehotetaan ottamaan rokotus, mutta täällä ei toistaiseksi ole ollut juurikaan keskusteluohjelmia tai vastaavia, joissa kattavasti keskusteltaisiin koronarokotuksista ja niihin liittyvästä väärästä tiedosta”, Anna Holmström kertoo.

Tadion verkostossa olevien 34 yhteisöradion kautta on mahdollisuus tavoittaa yli 20 miljoonaa ihmistä ja kirkon radioasemien kautta kuulijakunta kasvaa entisestään. Tansanian maaseudulla radio on ihmisten ensisijainen tiedonsaantikanava.

Lähetysseura on aiemmin myöntänyt myös 24 000 euroa tansanialaiselle yhteistyöjärjestölleen TCRS:lle aurinkopaneelilla toimivien radioiden ja hygieniavarusteiden hankkimiseen haavoittuville ryhmille sekä 30 000 euroa kolmelle luterilaisen kirkon sairaalalle suojavälineiden hankkimiseen.

Tue katastrofityötämme