Lähetysseuralta 30 000 euroa sairaanhoidon suojavälineiden hankintaan Tansaniaan

Potilas ja hoitohenkilökuntaa Tansanian ev-lut. kirkon sairaalassa.
Kirkot ovat merkittäviä terveydenhuollon palvelujen tarjoajia Tansaniassa. Tansanian luterilaisella kirkolla on 24 sairaalaa sekä lähes 150 muuta terveydenhuoltoa tarjoavaa laitosta. Monet niistä sijaitsevat maaseudulla. Kuva Tansanian ev.lut. kirkko

Suomen Lähetysseura on myöntänyt 30 000 euroa suojavälineiden hankintaan Tansanian evankelisluterilaisen kirkon sairaaloille.

Avustusvaroilla hankitaan kasvomaskeja, suojakäsineitä, käsidesiä ja lääkkeitä kolmeen kirkon sairaalaan Pohjois-Tansaniaan. Varusteet hyödyttävät satoja lääkäreitä ja tuhansia potilaita.

Tansania julkisti ensimmäiset koronatapaukset huhtikuussa 2020 ja muun muassa koulut olivat kiinni kolme kuukautta. Kesällä koulut kuitenkin avattiin jälleen ja hallitus lakkasi julkaisemasta tartuntatilastoja ilmoittaen, että maa on koronavapaa. Koronatartunnat ovat kuitenkin lisääntyneet merkittävästi itäisen Afrikan alueella vuoden 2021 alusta alkaneen toisen tartunta-aallon myötä.

Kirkot ovat merkittäviä terveydenhuollon palvelujen tarjoajia Tansaniassa. Tansanian luterilaisella kirkolla on 24 sairaalaa sekä lähes 150 terveysasemaa tai muuta terveydenhuoltoa tarjoavaa laitosta. Kirkolla on myös lääkäreitä ja muuta terveydenhuollon henkilöstöä kouluttavia oppilaitoksia aina yliopistotasolle asti.

Terveydenhuoltohenkilöstöä on epidemian alusta alkaen opastettu suojautumaan asianmukaisesti sekä tunnistamaan ja hoitamaan mahdollisia tartuntatapauksia. Mahdollisuudet testaamiseen ja esimerkiksi tartuntojen jäljittämiseen tai sairastuneiden eristämiseen ovat kuitenkin vähäiset.

Lähetysseura on aiemmin tukenut myös muun muassa koronatietoutta jakavien radio-ohjelmien tuottamista ja hygieniatarvikkeiden jakamista Tansanian maaseudulla sekä käsienpesupisteiden saamista kouluihin.

Tue Suomen Lähetysseuran katastrofityötä