Lähetysseuralta 30 000 euroa katastrofiapua Tansaniaan – Radio välittää tehokkaasti tietoa koronavirusta vastaan

Aurinkopaneelilla varustettu radio.
Kehitysmaissa monien ihmisten ensisijainen tiedonlähde on radio. TCRS jakaa 1300 aurinkopaneelilla varustettua radiota, joiden kautta voidaan välittää tietoa koronaviruksesta ja myös muuta koulutusta.

Koronavirusepidemia leviää maailmalla nopeasti. Viruksen leviämisen hidastamiseksi ihmiset tarvitsevat oikeaa tietoa. Kehitysmaissa monen ihmisen ensisijainen tiedonlähde on radio. Lähetysseura myöntää 30 000 euroa katastrofiapua tietouden jakamiseen radion välityksellä Tansaniassa.

Suomen Podcastmedia on tehnyt Koronan anatomia -podcastin Supla-palveluun. Nyt se ja Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes ovat yhteistyössä Tanzania Development Information Organization TADIOn ja Tansanian terveysministeriön kanssa kehittäneet siitä Tansaniaan sopivan version. Tansaniassa oli 6.4. mennessä 22 todennettua koronavirustapausta ja yksi kuollut.

TADIOn yli kolmekymmentä yhteisöradiota tavoittavat Tansaniassa 10–15 miljoonaa ihmistä, joiden ensisijainen tiedonsaantikanava on yhteisöradio. Myös Tansanian evankelisluterilaisella kirkolla on useita radiokanavia, joiden kautta kuulijakuntaa on mahdollisuus kasvattaa entisestään.

Suomen Lähetysseura myöntää Vikesille 6 000 euroa podcastien tuottamiseen yhteistyössä TADIOn ja Suomen Podcastmedian kanssa. Lisäksi Lähetysseura myöntää 24 000 euroa yhteistyökumppanilleen TCRS:lle (Tanganyika Christian Refugee Service) aurinkopaneeleilla varustettujen radioiden jakamiseen erityisesti haavoittuville ryhmille. TCRS:n tavoitteena on jakaa noin 1 300 radiota, joiden kautta on mahdollisuus välittää myös muuta koulutusta, joka nyt koronatilanteen takia on peruuntunut. Lisäksi TCRS jakaa käsisaippuaa ja suojautumisvälineitä sekä tietoa hyvästä hygieniasta.

Pidetään huolta itsestämme ja lähimmäisistämme.
Tule mukaan tuomaan toivoa maailmaan.