Lähetysseura aloittaa ohjelmayhteistyön Radio Dein kanssa

Radio Deissä alkaa ensi sunnuntaina uusi Suomen Lähetysseuran tuottama viikoittainen ohjelma Kirkko maailmalla. Ohjelmasarjassa kuullaan kuulumisia globaalista kirkosta, kehittyvien maiden ihmisten elämästä sekä työstä paremman ja oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

– Työmme maailmalla on todella mielenkiintoista, täynnä tarinoita, kiinnostavia ihmisiä, onnistumisia, vaikeuksiakin – ja niistä on tärkeää saada kertoa myös Radio Dein kautta ja tehdä sitä työtä tutuksi. Tärkeää on myös välittää Lähetysseuran yhteistyökirkkojen ääntä, ajatuksia ja kuulumisia suomalaiselle yleisölle. Kiinnostavien haastattelujen kautta kerromme, miten yhdessä todistamme Jumalan rakkaudesta, muutamme maailmaa oikeudenmukaisemmaksi, puolustamme syrjittyjä ja rakennamme rauhaa, sanoo Lähetysseuran viestintäjohtaja Laura Häkli.

Kirkko maailmalla -ohjelmaa kuullaan viikoittain sunnuntaisin kello 17.40–17.55 Radio Dein taajuuksilla ympäri Suomea. Ohjelmaa toimittavat Lähetysseurassa Mervi Ritokoski, Anna Peltonen, Virve Rissanen ja Laura Häkli – ja haastateltavia kuullaan ympäri maailmaa Lähetysseuran toimintamaista.

– Lähetysseuralla on ainutlaatuisen laaja verkosto ja mahdollisuus saada kuulumisia erityisesti luterilaisista kirkoista eri puolilta maailmaa, sillä meillä on suorina yhteistyökumppaneina kolmisenkymmentä kirkkoa: toimimme heidän kanssaan tasaveroisina työtovereina ja samoissa työyhteisöissä. Lähetysseurahan toimii niin sanotusti kutsuperiaatteella, eli kuuntelemme paikallisia kirkkoja heidän tarpeistaan ja tarjoamme tukea, ihmisiä ja osaamista heille heidän tarpeidensa mukaan. Tarve saattaa olla esimerkiksi raamatunkäännöstyötä, pappien koulutusta, pyhäkoulutyötä, nuorisotyön tukemista tai diakoniahankkeita kaikkein köyhimpien ja syrjityimpien parissa, Häkli sanoo.

Kirkot ovat vahvoja toimijoita ja vaikuttajia monissa kehittyvissä maissa. Monet Lähetysseuran yhteistyökumppaneista ovat keskeisiä koronapandemian hoidossa: esimerkiksi Saharan eteläpuolisessa Afrikassa kirkot vastaavat noin 40 prosentista terveydenhuollosta. Vaikuttamisesta tuoreena esimerkkinä voi sanoa, että parhaillaan Myanmarissa kirkkojen johtajat ottavat rohkeasti kantaa demokratian puolesta.

Kirkot maailmalla ovat hyvin erilaisissa tilanteissa, mutta monet kristilliset kirkot kehittyvissä maissa kasvavat. Usein Suomessa ollaan huolissaan kirkon jäsenyyden laskevista käyristä ja pohditaan kirkon vaikeuksia ja samalla unohdetaan, että kirkolla ja kristinuskolla menee globaalisti hyvin: kristinusko on maailman suurin uskonto, kristittyjä on 2,55 miljardia eli noin 32 prosenttia maailman väestöstä ja määrä on kasvussa. Joissakin maissa kirkot ja erityisesti luterilaiset kirkot ovat edelleen hyvin pieniä, mutta silti niiden toiminta voi olla merkittävää ja vaikuttaa vahvasti ympäristöönsä.

– Kiinnostavia kirkoissa ovat myös ne asiat, joista me voimme Suomessa ottaa oppia. Monissa köyhissä maissa kirkot ovat vahva kokoava voima, ne ovat läsnä ihmisten arjessa sekä hyviä luomaan yhteisöjä ja osallistamaan ihmisiä. Näitäkin asioita, ja ennen kaikkea ihmisten tarinoita, haluamme tässä ohjelmasarjassa tuoda esiin.

Kirkko maailmalla Radio Deissä sunnuntaisin klo 17.40

Kirkko maailmalla -jaksot ovat ohjelman lähetyksen jälkeisellä viikolla kuunneltavissa myös Lähetysseuran podcast-sarjassa Kirkko maailmalla.