Kuolleet rotat ihmetyttävät Kathmandun kaduilla

Rotta elää vuoden tai kaksi. Monien ihmisten mielestä sekin on liikaa. Kuva: Balog Róbert.

Lähetysseuran työntekijä Mimosa Hedberg ihmettelee kuolleita rottia Kathmandun kaduilla Nepalissa. Mimosa työskentelee viestinnän asiantuntijana Nepalin pääkaupungissa ja kulkee kauppamatkansa kävellen. Pari viikkoa sitten hän havahtui ihmettelemään kuolleita rottia kadulla.

– Täällä näkee kaduilla enemmän kuolleita rottia kuin eläviä, ja ne ovat usein aika ällöttäviä. En tiedä, kuolevatko rotat ruuan puutteeseen, rankkasateiden aiheuttamiin tulviin vai tappavatko niitä muut eläimet, Mimosa pohtii.

Nepalissa julistettiin maaliskuussa koronan takia tiukat rajoitustoimet ja ihmisiä kehotettiin pysymään kodeissaan. Ulos on saanut lähteä vain välttämättömille ruoka- ja apteekkiostoksille, eikä julkista liikennettä ole ollut. Poliisit ovat valvoneet liikkumista tiukoin ottein.

Mimosa Hedberg kasvomaskin kanssa Kathmandun kadulla
Mimosa Hedbergin ottamassa kuvassa näkyy koronan hiljentämä Kathmandu.

Uhriruuat rotille

Rotat viihtyvät ja lisääntyvät siellä, missä niille on tarjolla ravintoa ja piilopaikkoja. Älykkäänä pidetty rotta ei myöskään kavahda ihmisen pyhinä pitämiä paikkoja etsiessään ruokaa.

– Silloin tällöin rottia näkee aterioimassa temppeleiden alttareilla, joille tuodaan uhriruokia päivittäin, kertoo Nepalissa asuva Lähetysseuran työntekijä Elina Lind.

Valtaus viemärin kautta

Talouslama ja ruuan vähyys tuskin hävittävät sitkeänä lajina pidettyä rottaa Kathmandusta.

– Muutama päivä sitten lähdin kauppaan ja hätkähdin, kun hyvin lähellä päätäni viereisellä muurilla kipitti rotta. Ja yksi päivä katselin ikkunasta, kun rotta piilotteli muurin syvennyksellä kissalta. Minua eivät hirveästi haittaa rotat kaduilla – kunhan ne eivät tule omaan kotiini, Mimosa toteaa.

Tästäkin hänellä on kokemusta, kun hän oli vuonna 2017 töissä Myanmarissa.

– Siellä rotat olivat yleinen piina. Kerran ne valtasivat kotimme kylpyhuoneen putkiston kautta. Suihkuvesi valui viemäriin lattiasta olevasta avoimesta aukosta. Kylpyhuoneemme oli keittiön yhteydessä, ja eräänä päivänä keittiöstä alkoi löytyä pieniä kakkakikkareita sieltä täältä. Yöllä keittiöstä kuului inhottavaa vikinää.

– Jouduimme hankkimaan tuholaistorjujat apuun, onneksi sellainenkin ammattikunta löytyy Myanmarista. Rotista päästiin eroon loukkujen avulla.

Lähetysseura tukee sairaalaan valmistautumista koronaepidemiaan Nepalissa.