Kun opiskelija on kaukana seminaarista, tulee seminaari opiskelijan luo: Palmusunnuntain kolehti seurakuntatyöhön Pohjois-Thaimaan vuoristokansojen keskuudessa

Ensimmäisen seminaariviikon aiheena oli jumalanpalveluselämä. Monet evankelistoista vastaavat sunnuntaisin yksinään seurakuntansa tai saarnapaikkansa jumalanpalveluksesta. Kuva Tero Massa

Palmusunnuntaina 20.3. kerätään jumalanpalveluksissa kolehti Suomen Lähetysseuralle lua- ja muiden Pohjois-Thaimaan vuoristokansojen keskuudessa tehtävään seurakuntatyöhön. Palmusunnuntai aloittaa pääsiäistä edeltävän niin sanotun hiljaisen viikon, jolloin muistellaan Jeesuksen kärsimystä.

Tammikuussa lua-kansan asuma-alueella Naanin maakunnassa alkoi kaksivuotinen evankelistojen täydennyskoulutus. Mukana on kahdeksan maallikkoevankelistaa. Erityisesti koulutuksesta iloitsee alueen ainoa pastori Amnuay Yodwong.

– Koulutuksen myötä voin antaa evankelistoille enemmän vastuuta, sillä oma aikani ja omat voimani eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen, hän sanoo.

Evankelistoilla ei ole juuri ollenkaan teologista koulutusta. Opiskelu Thaimaan luterilaisen kirkon seminaarissa Bangkokissa ei ole mahdollista, koska vastuu perheestä, kylän asukkaista ja seurakunnasta velvoittaa pysymään kotiseudulla. Niinpä opetus tuodaan sinne, missä oppilaat ovat. Tammikuussa pidettiin ensimmäinen seminaariviikko Baandenin kylässä Pohjois-Thaimaassa. Bangkokin seminaarista kurssia pitämään tuli pastori Katariina Kiilunen. Mukana olivat myös lua-kansan parissa lähetystyötä tekevät Riikka-Maria ja Tomas Kolkka.

Tämän vuoden aikana Baandenissa järjestetään kymmenen 3–5 päivän koulutusta. Kahden vuoden opiskelun jälkeen he saavat todistuksen seurakuntatyön perustutkinnon suorittamisesta.

Rajanpinnassa elävä vähemmistökansa

Luat elävät pienissä vuoristokylissä Thaimaan ja Laosin välisen rajan molemmin puolin. Kylät ovat eristyksissä ja huonojen kulkuyhteyksien päässä. Riisinviljelystä saatava toimeentulo on niukka. Luat ovat perinteisesti olleet animisteja. Animistit uskovat, että erilaisissa luontokappaleissa, kuten kivissä, puissa tai luolissa asuu henkiä, joita pitää kunnioittaa ja varoa.

Ensimmäinen seurakunta perustettiin Naanin maakuntaan kahdeksan vuotta sitten. Nyt seurakuntia on neljä ja saarnapaikkoja viisi. Kastettuja jäseniä on 1200. Vuosittain kastetaan satakunta uutta ihmistä.

Seurakuntaelämän kieli on pääasiassa thai, koska Raamattua tai mitään muutakaan kirjaa ei ole vielä olemassa luan kielellä. Kolkkien tehtävänä onkin vahvistaa seurakuntien omakielistä työtä ja tuottaa kristillistä materiaalia luan kielelle. Lisäksi Kolkat toimittavat viikoittain jumalanpalveluksia sekä tekevät raamatunopetus- ja musiikkityötä.

Paastokeräys samaan kohteeseen

Työtä Pohjois-Thaimaan vuoristokansojen parissa voi tukea myös lahjoittamalla Lähetysseuran paastokeräykseen. Paastokeräykseen voi osallistua maksamalla pankkitilille FI38 8000 1400 1611 30, DABAFIHH, viestiksi PAASTO2016, tai netissä www.suomenlahetysseura.fi/paastokerays

Rukouksen voima tuo lua-kansaa kirkkoon Pohjois-Thaimaassa

Katso paastokeräysvideo YouTubessa