Kun kolehtia ei voi kerätä, Espoossa päätettiin lahjoittaa suoraan Kauneimmille Joululauluille

Tästä on tulossa erilainen adventti, mutta kaikesta huolimatta mukava ja tunnelmallinen, toivoo kirkkoherra Kira Ertman.

Koronarajoitukset ovat jälleen kiristyneet ja monin paikoin ei enää pystytä järjestämään edes ulkotiloihin suunniteltuja Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia. Kun ei ole tilaisuuksia, ei kerätä kolehtejakaan. Esbo svenska församling päättikin sen sijaan lahjoittaa 2 000 euroa samaan tarkoitukseen kuin mihin kolehdit olisi kerätty: Suomen Lähetysseuran työhön maailman lasten hyväksi.

– Joululaulut ovat tärkeä osa monen joulunviettoa. Myös minulla on perinteenä mennä läheiseen kirkkoon laulamaan Kauneimpia Joululauluja. Kiristyneiden koronarajoitusten takia jouduimme kuitenkin luopumaan kaikesta kokoavasta toiminnasta. Surin sitä, että nyt ei ole myöskään mahdollisuutta kerätä kolehteja. Niin syntyi ajatus lahjoittaa Kauneimmat Joululaulut -keräyksen hyväksi suoraan. Seurakuntaneuvosto hyväksyi päätöksen yksimielisesti. Se tuntui myös hyvältä lopetukselta seurakuntaneuvoston toimintavuodelle, kirkkoherra Kira Ertman kertoo.

– On surullista, että emme voi tavata seurakuntalaisia kasvokkain adventtiaikana, emmekä tiedä, onko se mahdollista vielä joulunakaan. Yritämme kuitenkin ajatella luovasti: Jaamme materiaalia ja yritämme innostaa ihmisiä sosiaalisen median ja verkkosivujen kautta. Voimme myös olla yhteydessä ihmisten kanssa puhelimen, sähköpostin ja WhatsAppin välityksellä.

Seurakunnat ovatkin siirtäneet ahkerasti Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksia ja muita tilaisuuksia verkkoon. Myös Lähetysseura lähettää Koko Suomen Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuden YouTubessa ja Facebookissa 13.12. klo 18 (tallenne katsottavissa 6.1. asti). Lähetysseuran FB-sivujen kautta pääsee laulamaan myös tamperelaisen naiskanttoreista koostuvan Urkuharmooni Sistersin kanssa 11.12. klo 15. Lähetysseuran verkkosivuilla pyörii myös joululaulukaraoke, jonka tahdissa jokainen voi laulaa missä ja milloin vain koko joulukuun ajan.