Joululaulukaraoke kutsuu laulamaan Lähetysseuran verkkosivuilla 24/7

Kauneimmat Joululaulut -karaokesta löytyvät suomalaisten rakastetuimmat joululaulut, kuten viime vuoden äänestyksen voittanut Varpunen jouluaamuna.

Koronarajoituksia tiukennetaan ympäri Suomea emmekä voi tuttuun tapaan kokoontua sankoin joukoin kirkkoihin laulamaan kauneimpia joululauluja. Lähetysseurassa ja seurakunnissa onkin kehitetty kilvan vaihtoehtoisia, turvallisia ratkaisuja sille, miten joululaulut saataisiin kuitenkin soimaan halki Suomen niin kodeissa, tilaisuuksissa kuin ulkotapahtumissakin. Tuorein keksintö on tuoda joululaulukaraoke Lähetysseuran verkkosivuille niin, että jokainen voi laulaa niitä missä ja milloin vain koko joulukuun ajan.

– Viime vuonna tätä joululaulukaraokea ihmeteltiin ensimmäistä kertaa ja sen tahtiin laulettiin muun muassa täpötäysillä ruotsinlaivoilla, palvelutaloissa ja kauppakeskuksissa. Nyt tunnelma on täysin toinen, kun pohdimme miten jokainen voi laulaa joululauluja mahdollisimman turvallisesti pienissä tilaisuuksissa, perhepiirissä tai itsekseen. Karaokevideot taipuvat kuitenkin tähän uuteen tilanteeseen paremmin kuin hyvin, ja olemme kiitollisia, että tällainen mahdollisuus on meillä käytettävissä. Ilman laulua on vaikeaa päästä oikeaan joulun tunnelmaan, sanoo Lähetysseuran viestintäjohtaja Laura Häkli.

Käytännössä joululaulujen laulaminen onnistuu verkkosivuilla helposti. Karaokevideo käynnistyy, kun kävijä tulee Lähetysseuran verkkosivulle. Laulun sanoja voi seurata tietokoneen näytöltä ja laulaa niitä karaokesäestyksen tahtiin. Vaikka Kauneimmat Joululaulut -vihossa joululauluja on kaikkiaan 25, karaokessa pyörii tekijänoikeussyistä 11 laulun kooste. Joukossa on kuitenkin suomalaisille rakkaimpia lauluja, kuten En etsi valtaa loistoa ja Varpunen jouluaamuna.

Paitsi itse laulaminen ja joulun sanoman välittäminen, tärkeä syy Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuksien järjestämiselle on kerätä rahaa maailman lapsille, jotka elävät vaikeuksien, sodan ja puutteen keskellä maailman köyhimmissä maissa. Koska kotikaraokessa ei kolehtihaavi kierrä, annathan joululahjasi maailman lapsille.