Kouluun pääsy muutti Malyn elämän

Piseth Chin ja hänen tyttärensä Maly iloitsevat vammaisten lasten opetusryhmästä kumpikin omalla tavallaan. Malya ilahduttaa uusien taitojen oppiminen, äitiä Malyn osallistuminen kotitöihin. Kuva Hannes Honkanen

– Tyttäreni osaa nyt peseytyä ja syödä itse. Ennen häntä piti tukea kaikessa, kertoo Piseth Chin tyttäressään Malyssa tapahtuneista muutoksista.

Muutokset alkoivat, kun Maly pääsi seitsemän vuotta sitten vammaisille lapsille ja nuorille tarkoitettuun opetusryhmään. Lähetysseuran kambodžalaisen kumppanijärjestön ylläpitämä luokka on tavallisen koulun yhteydessä.

Ryhmässä oppilaat harjoittelevat itsenäisyyttä tukevia taitoja, kuten hampaiden pesua, peseytymistä, siivoamista ja pukeutumista. Tunnilla opetellaan myös rahojen tunnistamista, jotta lapset tietävät, mikä raha on minkäkin arvoinen ja esimerkiksi kaupassa käynti olisi mahdollista. Myös numeroita, kirjaimia, ääntämistä ja tunteiden ilmaisemista harjoitellaan. Oppilaat myös laulavat ja tanssivat yhdessä.

Opetus etenee aina kunkin oppilaan tason ja tarpeiden mukaan. Opettajat seuraavat oppilaiden edistymistä kuukausittain. Luokassa on kannustava henki: kun joku oppii uusia asioita, onnistuminen kirjataan kaikkien nähtäville seinällä olevaan taulukkoon.

Vammaisten lasten luokka on tavallisen koulun yhteydessä. Opettajan lisäksi luokassa on avustajia. Kuva Hannes Honkanen

Kodin piilosta kiinni elämään

Piseth tuo tyttärensä joka päivä kouluun. Äidin mukaan perhettä syrjittiin aiemmin tyttären vammaisuuden vuoksi, mutta nyt heihin suhtaudutaan hyvin. Kambodžassa vammaisuus on usein häpeä, ja vammaisia lapsia saatetaan jopa piilotella kotona. Koulutus- ja kuntoutuspalveluja on vaikea saada. Vammaiset ja heidän perheensä elävät köyhyyden kierteessä.

Maly pystyy nyt aiempaa paremmin osallistumaan kodin askareisiin. Aamuisin ennen kouluun lähtöä hän siivoaa lehmävajan. Hän myös auttaa pienen veljenpoikansa hoidossa.

Nuori nainen iloitsee koulunkäynnistä, sillä luokassa hän tapaa joka päivä ystäviään.

– Kaikkein kivointa koulussa on, kun opiskelemme rahojen tunnistamista. Tykkään myös opiskella perinteistä tanssia. Haluan olla siinä kaikkein etevin, Maly kertoo.

Lähetysseuran kumppanijärjestö organisoi myös vammaisten lasten vanhempien säästöryhmiä. Niiden avulla perheet voivat saada lainaa vaikkapa lehmän hankkimiseen.

Loppiaisena 6.1. jumalanpalveluksissa kerätään kolehti vammaisten ihmisten hyväksi tehtävään työhön Suomen Lähetysseuran kautta.

Teksti Minna Havunen